En ny faglig professionsautonomi skal vindes  

Nicolaj Ejler på Afveje

 

Facebook Facebook
Titel:
Tværfaglige teams skal turde tilpas uenighed
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Hvordan træffer det tværfaglige team beslutninger og navigerer i krydspresset af institutionelle rammer og professionelle ansvar? En af måderne er et behov for at blive hurtigt enige, viser forskning. Vejlederforum har allieret sig med adjunkt og ph.d. studerende Tanja Dall, der kort og godt fortæller os, hvad vi kan lære af hendes forskning i jobcentrenes tværfaglige rehabiliteringsteam. 
Person:
Billede:
Tanja Dall_hq
Navn:
Tanja Dall
Titel:
Adjunkt og ph.d.-studerende
Arbejdssted:
Professionshøjskolen Metropol
Fotoreportage:
Lang tekst:

Hvad har du undersøgt?
Jeg har undersøgt jobcentrenes tværfaglige rehabiliteringsteam i tre kommuner. Rehabiliteringstemaet består bl.a. af kommunale repræsentanter fra beskæftigelsesområdet og socialområdet og er obligatorisk i sagsbehandlingen. I følge lovgivningen skal de vurdere en sag, inden borgeren får et ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
 

Jeg har undersøgt, hvordan det tværfaglige team træffer beslutninger og navigerer i krydspresset af institutionelle rammer og professionelle ansvar. Jeg bruger metoder, der går tæt på sproget og undersøger, hvordan professionelle forhandler beslutninger i interaktion, og hvordan de inddrager den institutionelle ramme. Hvordan bliver flere fagligheder enige? Hvordan håndterer man at være professionel i en meget institutionel kontekst af lovgivning, politik, økonomi og forskellige lokale forhold?
 

Hvorfor er din forskning vigtig?
Først og fremmest er det vigtigt for borgeren, der er på kanten af arbejdsmarkedet. Teamet har en central rolle, fordi dets formål er at give en indstilling eller anbefaling om, hvad der skal sættes i værk for borgeren for, at han kan komme tættere på arbejdsmarkedet. Hvilken indsats og hvilken ydelse skal borgeren modtage? Om borgeren får ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension har en kæmpe betydning for borgeren.
 

Selv om en anden instans efterfølgende vurderer anbefalingen, har den meget magt, fordi man som borger står svagt uden. Derfor kalder jeg teamet en gatekeeper.
 

Af samme grund er det vigtigt at blive klogere på det arbejde, der foregår i de tværfaglige rehabiliteringsteams. Faktisk findes der meget lidt forskning om det i dag. Hvordan foregår det professionelle arbejde omkring borgeren, hvordan taler man med hinanden, og hvordan træffer man beslutninger? Det skal vi vide mere om for at understøtte og kvalificere det professionelle arbejde fremadrettet.
 

Hvad er forskningens vigtigste budskaber?
Et vigtigt budskab er at tydeliggøre, hvor komplekst det tværfaglige arbejde er - med lovgivning, politik, de organisatoriske rammer, kravet til dokumentation og udvalget af tilbud. Det er en svær opgave. Der er meget pres på de professionelle, og der kan være beslutninger, der er på kanten af, hvad de gerne vil, men som er den eneste mulighed på grund af lovgivningen.
 

Samtidig har de professionelle en afgørende betydning for de beslutninger, der træffes. Hvordan udnytter og fortolker de rammerne? Det bliver ikke alene afgørende for den enkelte borger, men arbejdet får også betydning for at danne praksisser, fx for hvornår en borgers sag er tilstrækkeligt dokumenteret.
 

Det måske vigtigste budskab er, at min forskning viser, at der er en udpræget enighed. I de tværfaglige team er man meget hurtig til at blive enige om en indstilling til fx et fleksjob. Man udfolder ofte ikke uenigheder ret meget. Man får ikke udfoldet perspektiverne på, hvorfor indstillingen fx skal være til et fleksjob, eller hvordan borgeren rent faktisk kan få en god oplevelse i et fleksjob.
 

Det er der mange gode grunde til. For det første er der mange møder, og derfor bliver de hurtigt   rutiniserede. For det andet har de professionelle ikke ret meget tid. Og endelig kender vi alle sammen til, at det er rarest at være enige. Uenighed er ubehageligt, og samtaleforskning viser, at det kræver mere arbejde at udtrykke uenighed - vi skal tænke over vores formuleringer, pakke dem lidt ind etc.
 

Men behovet for hurtig enighed kan være problematisk, fordi hele ideen og potentialet med de tværfaglige teams netop er at samle flere fagligheder og få deres forskellige input til de komplekse sager. Det er nødvendigt at udnytte uenigheden for at få de faglige forskelligheder frem til borgerens bedste. Jeg kalder det uenighedens potentiale.
 

Hvad kan praktikerne lære af din forskning?
Praktikerne kan blive endnu mere opmærksomme på vigtigheden af, at vi forholder os refleksivt til vores egen praksis. Især den del, der bliver rutiniseret. Vi skal holde fast i at skabe rum, hvor vi får forskellige perspektiver frem, hvor der er tid til at reflektere og til at turde være uenige.
 

Samtidig ved jeg godt, at de professionelle har travlt og ikke kan bruge en hel dag på et møde. Jeg ved også, at vilkårene er, at mødet skal føre frem til en beslutning om en indstilling. Derfor arbejder jeg med begrebet ”tilpas uenighed” i min forskning, hvor teamet både får udnyttet de faglige forskelligheder og er effektive.
 

Selv om det er nemmere, rarere og hurtigere at være enige, når vi træffer beslutninger, må beslutninger om borgeren, der har så afgørende betydning, ikke gå for hurtigt eller være for nemt.

 

Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er lavet i et samarbejde med Professionshøjskolen Metropol og Aalborg Universitet. Analyserne baserer sig på observation af møder i tre kommuner, såvel som interview med teammedlemmer, sagsbehandlere og borgere. Min del af undersøgelsen er et ph.d. projekt som afsluttes den 30. november 2017 og løbende publiceres i videnskabelige artikler. Professionshøjskolen Metropol har stået for et parallelt projekt, der er formidlet via en række formidlende artikler, der kan findes på phmetropol.dk.


 

Vil du vide mere om tværfaglighed? 
Tværfagligt samarbejde bonede ud som en af de største faglige udfordringer i Vejlederforums brugerundersøgelse. Men hvorfor er tværfaglighed overhovedet blevet det nye sort? Hvad kræver det af os? Og er det egentlig sandt, at det er så svært? Se hele Vejlederforums serie om tværfaglighed.
 

 


 


 

 
Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
02-11-2017

Ophavsret


© Schultz Information

Se ophavsret og ansvar

Kommentarer
Kommentarlink:
kommentarvisning:
Kommenter link:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 4848 5505  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.