Tid til tænketank  

Anders Ladegaard på Afveje

 

Facebook Facebook
Titel:
Karrierekompetencer - et svar på studerendes tvivl og usikkerhed?
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Af Rikke Ellegård Hansen 

Hvilke muligheder og begrænsninger er der i at anvende karrierekompetencebegrebet til vejledningen af studerende på videregående uddannelser, som oplever tvivl og usikkerhed i forbindelse med deres studievalg og fremtidige karriere på et foranderligt arbejdsmarked?

Afsluttende opgave DUEK 
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:

Som studievejleder på videregående uddannelser har Rikke Ellegaard Hansen ofte oplevet, at "studievalget for mange fortsætter efter uddannelsesstart og opleves som et valg om karriere, der peger langt ind i arbejdslivet. Det viser sig som en usikkerhed og tvivl i løbet af studiet, hvor studerende begynder at spørge sig selv: ”Er det her overhovedet mig? Har jeg flair for det? Hvad kan jeg bruge det til? 
 

At et valg ikke er taget en gang for alle er karakteristisk for vores tid. Tværtimod er valgsituationen ofte næsten en permanent tilstand af refleksion, både i uddannelse og job. Karrierevejen i det senmoderne samfund er ikke lineær, så vi må hele tiden finde retningen og vil livslangt være stillet over for en lang række valg. 
 

Udbredelsen af begrebet ”karrierekompetence” er et svar på denne samfundsmæssige udvikling." Læs Rikke Ellegaard Hansens opgave Karrierekompetencer - et svar på studerendes tvivl og usikkerhed? (pdf)

Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
01-09-2017

Ophavsret


© Schultz Information

Se ophavsret og ansvar

Kommentarer
Kommentarlink:
kommentarvisning:
Kommenter link:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Simac
Ungdomshøjskoler
Sputnik STU
SkillsDenmark
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 4848 5505  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.