Inspiration til vanebrud!  

Lene Tanggaard på Afveje

 

Facebook Facebook
Titel:
En vejledning, der står sammen
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:

 ”… og så skal både bedre vejledning og nye optagelsesformer bidrage til at mindske frafaldet.”

Det er, hvad der eksplicit står om vejledning i det nye regeringsgrundlag. Hverken mere eller mindre. Men indirekte er vejledningen et omdrejningspunkt for mange af ambitionerne på uddannelsesområdet.

Peter Plant siger velkommen til den nye regering med en lange liste af forslag – der er ønsker nok helt til 2020!

Person:
Billede:
Peter Plant
Navn:
Peter Plant
E-mail:
Titel:
Konsulent på VejlederForum, lektor ved DPU/Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Arbejdssted:
Fotoreportage:
Lang tekst:

Nogle punkter fra ”Et Danmark der står sammen” (2011, s 13-19)

”Der er behov for at løfte danskernes kompetencer og kvalifikationer, særligt hos de mange ufaglærte. Flere danskere skal derfor gennemføre en uddannelse i form af såvel faglærte uddannelser som videregående uddannelser.”

”Det er regeringens mål, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015 og 60 pct. en videregående uddannelse i 2020. Vi hæver barren i forhold til den tidligere regering.”

”Indfrielse af regeringens målsætninger kræver, at der oprettes flere uddannelsespladser, og at kvaliteten af uddannelserne bliver bedre. En bedre folkeskole, der giver alle børn mulighed for at lære så meget som muligt og få et højere fagligt udbytte af undervisningen, og giver børnene lyst til og forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse.”

  • ”Flere uddannelsespladser til unge og en uddannelsesgaranti på erhvervsuddannelserne – med sikkerhed for praktikpladser.
  • Bedre kvalitet i ungdomsuddannelserne ikke mindst på erhvervsuddannelserne med henblik på at begrænse det alt for store frafald.
  • Højere kvalitet på de videregående uddannelser.
  • Hurtigere igennem uddannelserne.
  • Mere uddannelse til dem, der har fået mindst uddannelse, herunder kompetencegivende uddannelse til ufaglærte.”

”Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der indføres en fleksuddannelse med skræddersyede uddannelsesforløb, hvor den unge kan gennemføre moduler inden for ungdomsuddannelser, produktionsskoler og højskoler mv., der tilsammen skal udgøre en fuld ungdomsuddannelse.”

”Og så skal både bedre vejledning og nye optagelsesformer bidrage til at mindske frafaldet.”

2020

Det er ikke mange gange, at vejledning'nævnes direkte i dette nye regeringsgrundlag. Men indirekte er den et omdrejningspunkt i det meste af teksten ovenfor. Der står simpelthen vejledning på mange af disse mål og opgaver.

Jeg tænker frem til 2020 og kunne tænke mig at pege på flg., hvoraf noget er ligetil her nu, mens det givetvis ligger lidt tungere med andet. Vejledning skal bygge på tre principper:

  • tillid til de vejledte og vejlederne
  • armslængde, dvs. adskillelse mellem de udøvende (vejledere) og de rammesættende (lovgivere)
  • livslang vejledning, dvs. sammenhængende vejledning med progression.

Mindmap

Derfor ser min vejledningspolitiske ønskeliste sådan ud:

  • Vejledning bliver en reel ret for alle – ikke blot en pligt for nogle med særlige behov.
  • Straf og sanktioner indgår ikke i vejledning.
  • Vejledning ses som et hele med kontinuitet og progression: Vejledning for alle gennem hele livet.
  • UU, Studievalg og veu/voksenvejledning knyttes tæt sammen til et landsdækkende net af ”Vejledningens Ressourcecentre”, heri integreres eVejledning. Disse (del)centre yder faglig støtte til hele vejledningsfeltet på tværs af institutioner og sektorer, herunder skoler, jobcentre, kriminalforsorg, forsvarets vejledning etc.
  • Uddannelsesinstitutionerne bliver i højere grad medspillere som vejledningens forposter, bl.a. for en tidlig indsats.
  • Uea styrkes, bl.a. ved at indføre et fag som utdanningsvalg (norge); faget arbejdskendskab (gen)oprustes.
  • Frafalds-/fastholdelsesvejledning ændrer fokus fra drop-out til push-out. Dvs. fokus ændres til de faktorer, som skubber elever ud af bl.a. erhvervsuddannelserne, i stedet for de fejl/mangler, som eleverne måtte have.
  • Armslængdeprincippet sikrer uafhængighed af ministerier og styrelser: Et uafhængigt nationale råd for vejledning udgøres af brugere, interessenter og vejledningsprofessionelle.
  • Kvalitetskriterier, kvalitetssikring og national vejledningsstrategi formuleres og følges op af det nationale råd, som også opstiller kriterier for fordeling af offentlige midler til vejledning på tværs af institutioner, sektorer og ministerielle ressortområder.
  • Den nationale koordination bygger på et samspil med regional og lokal koordination af vejledningsindsatsen i partnerskabskonstruktioner.
    Vejledningsprofessionens uddannelses- og kompetencekrav styrkes: Alle vejledere skal have mindst én grundlæggende vejlederuddannelse og gerne flere.
  • Og så indføres fleksuddannelse, som vi har savnet, siden den fri ungdomsuddannelse blev nedlagt af den første Fogh-regering.

Ja, der er kun godt otte år til 2020. Vi får travlt.

Litteratur

Et Danmark, der står sammen. Regeringsgrundlag. Regeringen: 2011

Tidsskriftsnr.:
2011 nr. 3
Publiceringsdato:
11-10-2011

Ophavsret


© Schultz Information

Se ophavsret og ansvar

Kommentarer
Kommentarlink:
kommentarvisning:
Kommenter link:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 4848 5505  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.