Titel:
Rummelighed og en gul sofa
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:

”Du skal ikke hen på duttelutgade nr. 4 på torsdag og tale med en UU-vejleder.
Nej, du skal tale med Jens her ovenpå.”

(vejleder)

Person:
Billede:
Mads Jensen
Navn:
Mads Jensen
E-mail:
Titel:
Fotojournalist
Arbejdssted:
Fotoreportage:
Lang tekst:

Vi er i Ungeafdelingen på Slagelse Jobcenter, som på et år har forenet kræfterne under samme tag:

 

  • Myndighed og aktivering fra Jobcentret
  • Rådgivning og udbetaling
  • Vejledning vha. vejledere fra flere uddannelsesinstitutioner, psykolog, UU m.fl.

 

Målgruppen er unge fra Slagelse Kommune under 30 år: både ledige, frafaldstruede samt unge i uddannelse og i job.

 

Afdelingsleder Anne Bahn Eghøje går lige til sagen:

 

”Vi har alle mulige faggrupper: mentorer, UU-vejledere, vejledere fra en lang række uddannelsesinstitutioner, psykologer, en veterankoordinator, socialrådgivere og mange flere. Og det hele er samlet i et rart miljø.”

 

Jeg kigger omkring på en eksplosion af energi. Elever fra Korsør Produktionshøjskole har indrettet et miljø, som leder tankerne hen på en ungdomsklub eller en funky cafe: Der er slagord på gangene, og et kitschet kakkelbord veksler mellem moderne møbler med smæk på farverne.

 

Jobcenter11

 

Et par af jobcentrets vejledere støder til og deltager gerne (er heldigvis ikke blege for at mene noget).

 

Kan du/I give et par eksempler på styrken ved at have tværfagligheden samlet her i huset?

 

”Vi siger til de unge: Når du kommer her, kan du gå direkte ovenpå og tale med fx en UU-vejleder. Du behøver ikke at skulle vente eller sendes ud til en anden adresse i byen. Hvis du har brug for, at jeg går med, så kom og find mig. På den måde sikrer vi, at den unge hurtigt får hjælp og vejledning.”

 

”Vejledere fra produktionsskolerne kommer et par gange om ugen og fra sprogcentret hver torsdag. Ligesom vejledere fra andre uddannelsesinstitutioner kommer på fastlagte tidspunkter. Eller vi kan ringe til dem! Efter at vi har fået sat et ansigt på, er det selvfølgelig blevet lettere at ringe til dem. Tit er det den nære hurtige hjælp, der hjælper de unge videre.”

 

Pludselig kommer en vejleder ind og fortæller glad, at en fyr i 20’erne har fået godkendt det meste af en tandlægeregning. Vejlederen siger: ”Her er et eksempel på en sagsgang, der er kogt ned fra to dage til ti min. Altså næsten ti min. Der kan man tale om service for borgerne.”

 

Sådant et naturligt flow, hvordan kommer det til at virke?

 

En vejleder lægger ud: ”I starten var jeg meget opmærksom på fagområderne. Jeg tænkte meget på hvem, der var inde over borgeren, men nu kører det bare. I starten brugte jeg meget vores skemaer, der fortæller, hvem der er i huset.

 

Hvordan påvirker det tværfaglige samarbejde jeres egen faglighed?

 

En anden supplerer: ”Det er åbenhed om det, man kan. At man tør vise sin faglighed. At turde spørge om hjælp, når man er på udebane. Og respektere fx en socialrådgivers faglighed og arbejdsområde. I praksis kan jeg noget med de unge mennesker, mens andre ved noget specifikt om uddannelserne, som jeg skal bruge. Og omvendt kommer uddannelsesvejlederne og spørger mig: Er der noget, du har opsnappet i dit forløb, som jeg kan bruge? ”

 

Jeg føler mig ikke truet på fagligheden, men kan selvfølgelig være i tvivl om, hvem der har kompetencen. Vi har den daglige viden, og socialrådgiverne kender reglerne. Vi arbejder med vidt forskellige opgaver.

 

Får I udvidet fagligheden, eller får I flere specialister fremover?

 

En pause trækker ud, og så svarer en vejleder: ”Uddannelsesreformen og kontanthjælpsreformen påvirker os som vejledere. Vi har behov for at vide mere om de ændringer, der løbende kommer på uddannelsesområdet. Det kan vi få mange steder fra, lige fra kurser til sparring.

 

Fremover får vi udvidet fagligheden ved at være tættere på vores samarbejdspartnere. Den nye EUD-reform gør, at vi skal blive skarpere og ikke bare sende unge til fx en erhvervsuddannelse, som de risikerer at falde fra. Vores skræk er, at de unge mennesker, vi har, falder igennem uddannelsessystemet, da mange ikke har de nødvendige kompetencer. Vi håber, at vores folkeskolereform på sigt sender nogle dygtigere grundskoleelever videre til ungdomsuddannelserne, altså elever som kan leve op til kravene.”

 

Fotos fra stedet

 

Jobcenter2

 

Jobcenter3

 

Jens sidder ved et lille bord tæt på indgangen og tager imod nye mennesker. Her tjekker han hos en vejleder, om hun har tid til at tage imod en ung kvinde, der gerne vil høre om mulighederne som fitness-instruktør.

 

Et kvarter senere har vejlederen forsynet borgeren med information om uddannelse og job – og har bl.a. fortalt, at de fleste fitness-instruktører kun arbejder på deltid.

 

Jobcenter4-test Jobcenter5-test

 

Samarbejde.

 

Jobcenter6 

 

Den ene ende af bordet spiller partyspillet Ego, som går tæt på ens holdninger, mens den anden del dyster i paratviden i Trivial Pursuit.

 

Nej, jeg er ikke havnet i et afsnit af DR’s serie A-klassen, men i et ungemiljø, hvor der arbejdes med sociale kompetencer som fx fællesskab og et fremtidigt samarbejde med andre i uddannelse eller job. Og hen mod en åbenhed og fortrolighed med vejlederne.

 

Jobcenter8 

 

Jobcenter9

 

Personligheder gennem humor (tegner: Orla Klausen).

 

Jobcenter10 

 

Jobcenter12-test

 

Den brede faglighed er ikke lagt på hylden, men står klar.

 

Jobcenter13-test Jobcenter14-test

 

Jobcenter15-test

 

Rummelige mennesker på et rummeligt sted.

 

Egernet er et minde fra et ADHD-projekt. Vandrehistorien om ADHD-brugeren, der bliver distraheret af et dyr udenfor vinduet, har mange rødder i virkeligeden.

Tidsskriftsnr.:
2014 nr. 3
Publiceringsdato:
07-10-2014
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke