Titel:
Gennemførelsesvejledning
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Gennemførelsesvejledning er en del af en differentieret vejledningsindsats, dvs. at vejledning målrettes til forskellige vejledningsbehov. Og at den derfor også bør opdeles strukturelt. En enkel model på papiret – men kan det lade sig gøre i praksis?
Person:
Billede:
Peter Plant
Navn:
Peter Plant
Titel:
Professor
Arbejdssted:
Universitetet i Sørøst-Norge
Fotoreportage:
Lang tekst:

Lige nu fokuserer dansk vejledning i høj grad på den vejledning, der foregår i Ungdommens Uddannelsesvejledning og i Studievalg: Vejledning i overgange mellem uddannelsessystemets dele.

Men indenfor, i uddannelsesinstitutionerne, udføres - måske lidt upåagtet for tiden – en stribe vejledningsaktiviteter, som under et går under betegnelsen gennemførelsesvejledning.

Altså vejledning, der skal hjælpe den enkelte elev, kursist eller studerende til faktisk at gennemføre sin uddannelse, helst på normeret tid og hvert fald uden at falde fra. Effektive og glade og veltilpassede elever. Via vejledning.

Men er gennemførelsesvejledning gennemførlig? Gennemførelsesvejledning er et udtryk for idéen om differentieret vejledning, dvs. at vejledning bør være opdelt og målrettes til forskellige vejledningsbehov. Og at den derfor også bør opdeles strukturelt i fx indslusnings-, gennemførelses- og udslusningsvejledning. En enkel model på papiret – men vanskelig at gennemføre i praksis.

Er gennemførelsesvejledning mulig som en særskilt aktivitet – adskilt fra anden form for vejledning? Og er det ønskeligt at adskille og differentiere snarere end at integrere vejledning til et hele? Hvordan forholder gennemførelsesvejledning sig til det politiske mål om at skabe sammenhængende, livslang vejledning?

Det tager vi op i leder, interviews, artikler og ord på vejen og fotoreportage:

Leder: Vejledningens G-punkt

Interviews

Artikler

  • Går gennemførelsesvejledning på VUC ud på at Vejlede, nurse, pakke ind – eller pakke ud? Anny Overgaard, Herning HF, AVU-studievejleder, trækker på sine erfaringer. Hun er også medlem af medlem af EVA evalueringsgruppen vedrørende VUC.
     
  • Hvad gør efterskolerne i forhold til gennemførelsesvejledning? Og hvad skal eleverne dog i 10. klasse? Kunne de ikke med en smule vejledning smutte uden om 10. klasse? Dorte Svane, vejledningskonsulent, og Ole Borgå, koordinator i Efterskoleforeningen, argumenterer for at se efterskolen som et gennemførelsesvejledningsforløb i Efterskolevejledning: Gennemførelse og uddannelsesmotivation.
     
  • Højskolevejledning – livsvejledning: Hvor bred og dyb er højskolernes gennemførelsesvejledning? Liza Scmidt, Haslev udvidede Højskole, fortæller om sine erfaringer med ”de 10 stærke” til journalist Jesper Himmelstrup.
     
  • Gør døren høj, gør porten vid – både i bogstavelig og overført betydning. Marjaa Siiner, Dansk Handicapforbund, peger på de særlige forhold i forhold til gennemførelsesvejledning af fysisk handicappede i Gennemførelsesvejledning for unge handicappede.

Ord på Vejen

Fotoreportage

  • Ført igennem? Fotojournalist Rolf Plant fortæller fra Ballerup Tekniske Skole: Fik den vejledte faktisk hjælp til at gennemføre sit uddannelsesvalg – og af hvem?
Disclaimer:

Lige nu fokuserer dansk vejledning i høj grad på den vejledning, der foregår i Ungdommens Uddannelsesvejledning og i Studievalg: Vejledning i overgange mellem uddannelsessystemets dele.

Men indenfor, i uddannelsesinstitutionerne, udføres - måske lidt upåagtet for tiden – en stribe vejledningsaktiviteter, som under et går under betegnelsen gennemførelsesvejledning.

Altså vejledning, der skal hjælpe den enkelte elev, kursist eller studerende til faktisk at gennemføre sin uddannelse, helst på normeret tid og hvert fald uden at falde fra. Effektive og glade og veltilpassede elever. Via vejledning.

Men er gennemførelsesvejledning gennemførlig? Gennemførelsesvejledning er et udtryk for idéen om differentieret vejledning, dvs. at vejledning bør være opdelt og målrettes til forskellige vejledningsbehov. Og at den derfor også bør opdeles strukturelt i fx indslusnings-, gennemførelses- og udslusningsvejledning. En enkel model på papiret – men vanskelig at gennemføre i praksis.

Er gennemførelsesvejledning mulig som en særskilt aktivitet – adskilt fra anden form for vejledning? Og er det ønskeligt at adskille og differentiere snarere end at integrere vejledning til et hele? Hvordan forholder gennemførelsesvejledning sig til det politiske mål om at skabe sammenhængende, livslang vejledning?

Det tager vi op i leder, interviews, artikler og ord på vejen og fotoreportage:

Leder: Vejledningens G-punkt

Interviews

Artikler

  • Går gennemførelsesvejledning på VUC ud på at Vejlede, nurse, pakke ind – eller pakke ud? Anny Overgaard, Herning HF, AVU-studievejleder, trækker på sine erfaringer. Hun er også medlem af medlem af EVA evalueringsgruppen vedrørende VUC.
     
  • Hvad gør efterskolerne i forhold til gennemførelsesvejledning? Og hvad skal eleverne dog i 10. klasse? Kunne de ikke med en smule vejledning smutte uden om 10. klasse? Dorte Svane, vejledningskonsulent, og Ole Borgå, koordinator i Efterskoleforeningen, argumenterer for at se efterskolen som et gennemførelsesvejledningsforløb i Efterskolevejledning: Gennemførelse og uddannelsesmotivation.
     
  • Højskolevejledning – livsvejledning: Hvor bred og dyb er højskolernes gennemførelsesvejledning? Liza Scmidt, Haslev udvidede Højskole, fortæller om sine erfaringer med ”de 10 stærke” til journalist Jesper Himmelstrup.
     
  • Gør døren høj, gør porten vid – både i bogstavelig og overført betydning. Marjaa Siiner, Dansk Handicapforbund, peger på de særlige forhold i forhold til gennemførelsesvejledning af fysisk handicappede i Gennemførelsesvejledning for unge handicappede.

Ord på Vejen

Fotoreportage

  • Ført igennem? Fotojournalist Rolf Plant fortæller fra Ballerup Tekniske Skole: Fik den vejledte faktisk hjælp til at gennemføre sit uddannelsesvalg – og af hvem?
Tidsskriftsnr.:
2005 nr. 4
Publiceringsdato:
03-11-2005
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke