Titel:
Kristelig Fagbevægelse satser stort på vejledning
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Af Anne Mette Ehlers

Landets fjerde største a-kasse, Kristelig a-kasse, satser stort på vejledning. Både over for medlemmerne, internt i organisationen, og som rent investeringsobjekt: Som den første a-kasse har foreningen investeret i to karrierevejledningsvirksomheder.
Person:
Billede:
Søren Fibiger Olesen
Navn:
Søren Fibiger
E-mail:
Titel:
Landsformand for Kristelig Fagbevægelse
Arbejdssted:
Fotoreportage:
Lang tekst:

Kristelig Fagbevægelse, som både er a-kasse og fagforening, har sat vejledning på dagsordenen. Måske mest overraskende har foreningen investeret en del af sine midler i vejledning ved at opkøbe JOBDK og JobVision, to karrierevejledningsvirksomheder, der arbejder med jobformidling og genbesættelser for ledige m.m.

Landsformand for fagforeningen, Søren Fibiger, begrunder opkøbene således:

"Vi tænker ikke som andre fagforeninger. Vi ville gerne investere i noget, der er i familie med vores kerneprodukt, a-kasse og fagforening. Som a-kasse har vi med de ledige at gøre. Vi forsikrer dem, men det er ikke nok bare at forsikre, de skal også hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet. Her ville vi gerne være en større spiller."

Alligevel påstår Søren Fibiger, at det ikke er planen, at købene skal komme medlemmerne til gode med nye tiltag:

"Vi har ingen planer om at inddrage det særligt for medlemmerne. Vi er ejere, og det er så det. Men vi regner med, at vejledningsområdet er et godt investeringsobjekt. Lige nu er der et stigende behov for arbejdskraft, og så er vejledning et nøgleord. Det er et spørgsmål om at lede de ledige i den rigtige retning. Sådan noget sker ikke af sig selv.
 
"Mange af opgaverne har AF løst før, nu ligger de ude hos andre aktører som JOBDK eller Jobvision. Aktørerne arbejder mere målrettet på at hjælpe de ledige i job, så vejledningen og kompetenceafklaringen får mening. Det er ikke længere aktivering for aktiveringens skyld," siger Søren Fibiger.

700 ansatte på kursus i at vejlede medlemmerne
Et andet tiltag, der skal forbedre Kristelig Fagforenings vejledning og service, er det interne projekt Holdkørsel. Søren Fibiger fortæller:

"Alle 700 medarbejdere har gennemgået et tredages forløb, der skal gøre os bedre til at møde medlemmerne, til at vejlede dem og give dem den bedste service. Mange af de ansatte er sagsbehandlere, der har arbejdet med ledighedsvurderinger og udbetalinger i mange år. Men i dag er det er ikke bare et spørgsmål om, at den ledige får dagpenge til rette tid og har indtastet sit cv. Vi skal skabe værdi for medlemmet, og derfor er vi nødt til at blive bedre og til at gennemgå en mental ændring fra at være sagsbehandler, der har fokus på facts og paragraffer, til at være den vejleder, der møder medlemmet, hvor det er.
 
"Her tager vi udgangspunkt i Kristelig Fagbevægelses tre værdier: ærlighed, respekt og frihed. Særligt med hensyn til vejledning er ærlighed vigtig. Det kan fx ikke nytte, at vi siger, at du skal nok klare det på arbejdsmarkedet, hvis vi ikke selv tror på det. Med respekt mener jeg, at vi skal respektere det enkelte menneske ved at møde mennesket i lige netop den situation, som vedkommende befinder sig i og vejlede derfra i stedet for at putte alle ind i bestemte firkantede kasser."

Karriereudvikling – også for ikke-ledige
Et tredje tiltag er et pilotprojekt om karriereudvikling, som er gennemført for medlemmerne i Århus Amt i de sidste to år. Alle medlemmer – også dem i job – er blevet tilbudt en karriereudviklingssamtale og coaching i forhold til muligheder i deres nuværende job og deres planer for fremtiden. Søren Fibiger fortæller:

"I projektperioden ansatte vi jobkonsulenter og andre fagpersoner, samtidig med at vi kunne trække på socialrådgiverne i Kristelig Fagbevægelse. Medlemmer, der var blevet sagt op, blev med det samme tilbudt genplaceringssamtaler i stedet for at vente på, at de blev ledige. Derfor kunne vi hjælpe dem fra dag ét."

Nu vil fagforeningen, der altså satser stort på vejledning, bruge erfaringerne fra Århus til at forbedre medlemsservicen over hele landet.

Tidsskriftsnr.:
2006 nr. 1
Publiceringsdato:
09-01-2006
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke