Sammenlægningen af AF og de nye kommunale jobcentre giver mulighed for en tættere og mere samordnet vejledningsindsats for gruppen af ledige, lyder det fra Jan Hendeliowitz, der er direktør for den overordnede myndighed for Østdanmarks 44 jobcentre i Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland. Som regionsdirektør har han ansvar for beskæftigelsesindsats, politik og resultater, mens driftsansvaret ligger hos kommunen og staten.
"Før var de ledige opdelt efter forsørgelsesform, altså om de var kontanthjælpsmodtagere eller på dagpenge. Nu bliver gruppen af ledige inddelt efter, hvilke beskæftigelses- og vejledningsbehov de har. Det tror jeg, er et bedre udgangspunkt for at få dem i arbejde. Særligt i de centre, hvor Ungdommens Uddannelsesvejledning indgår, kan vi give en tættere opfølgning af de unge og deres uddannelsesvalg. Vi står på tærsklen til et enstrenget system, der for borgere og virksomheder fremstår enklere til at løse de behov, der er på arbejdsmarkedet," siger Jan Hendeliowitz.
Parat til dialog om vejlederuddannelsen
Vender man synsvinklen mod de medarbejdere, der skal varetage opgaven, er Jan Hendeliowitz bevidst om, at der skal efteruddannelse til:
"Jeg er ikke så nervøs her og nu. Det er mere på sigt, at vi skal have videreuddannet folk," siger han. På linje med Gunvor Auken er han bevidst om, at der ikke findes nogen egentlig uddannelse i beskæftigelse:
"Det kræver ekspertise at kunne se jobmuligheder og løse flaskehalse. Manglen på arbejdskraft forandrer sig hele tiden."
Arbejdsmarkedsstyrelsen drøfter med de sociale højskoler en eventuel overbygning på socialrådgiveruddannelsen. Det bliver også diskuteret, hvordan man vægter beskæftigelsesaspektet på de eksisterende uddannelser:
"Vi er parate til at tage en dialog med vejlederuddannelserne om, hvad der specifikt er behov for. Både med henblik på at udvikle nye overbygningsuddannelser, men også for at forbedre de eksisterende uddannelser," siger Jan Hendeliowitz.
Jobcentrene skal fremstå ens udadtil
I de nye jobcentre kommer de statslige og kommunale medarbejdere til at arbejde sammen, og det, mener Jan Hendeliowitz, giver en god synergi:
"Tidligere kunne kontanthjælpsmodtagere blive visiteret til erhvervsvejledere i AF, nu ligger ansvar og viden samlet i jobcentrene. Ifølge Jan Hendeliowitz har de fleste jobcentre udarbejdet deres egen beskæftigelsesplan, så medarbejderne ved, hvem de skal arbejde sammen med. Der har blandt andet været en proces det sidste trekvarte år, hvor Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland har holdt møder med alle kommunale og statslige chefer fra regionerne.
Men Jan Hendeliowitz vil ikke udstikke retningslinier for, hvordan samarbejdet skal fungere:
"Det er op til centerlederne og medarbejderne. Principielt er det udmærket, at man tager udgangspunkt i medarbejdernes forudsætninger og udfordringerne. Men udadtil skal det fremstå ensartet, hvad centrene tilbyder borgere og virksomheder."
Vejledning skal skabe resultater
Som regionsdirektør bliver Jan Hendeliowitz målt på resultater, altså hvor mange der kommer i arbejde i regionen. Han er bevidst om, at resultater for nogle grupper kan tage længere tid end andre:
"Vores ultimative mål er at få folk i arbejde, men vi vil også kigge på revalidering og opkvalificering. Her spiller vejledningen en stor rolle. Vejlederrollen kan også tolkes bredere, så vejledere bliver mentorer, der fx på ungdomsområdet kan følge nydanskere, der ofte ikke får en ungdomsuddannelse. Vejledningssystemet har ansvaret for at sikre, at de unge får en kompetencegivende uddannelse. Det er ikke nok, at de blot kender til valgmulighederne. De skal følges hele vejen gennem et forløb," siger Jan Hendeliowitz.