Tager reformerne valget fra de studerende? 

Line Kreibke på Afveje

 

Vidensdeling

Del ud af din viden i Vejlederforums Vidensdeling
Masser af gode rapporter, opgaver og artikler bliver skrevet - om vejledning, uddannelse og beskæftigelse. Ofte får de lov til at samle støv. Og dybe tallerkener bliver opfundet flere gange.
 

Viden skal deles! Og viden om vejledning, uddannelse og beskæftigelse skal frem til gensidig inspiration. Vidensdeling er et formidlingsforum, hvor viden kan deles ud, kommenteres, diskuteres og videreudvikles. Derfor er vi meget interesserede i din artikel, opgave, speciale og...
 

Vejlederforum ønsker en levende debat. Derfor er der mulighed for at kommentere artiklerne i Vidensdeling. Se Vejlederforums netetikette.

Sådan gør du
Mail dit indlæg i word/pdf - format til chefredaktør på Vejlederforum Mette Marie Callesen. Se Retningslinjer og krav. Send evt. et kort abstract, hvis der er tale om rapporter, specialer eller lignende efterfulgt af hele materialet. 

Ikke medlem af Vejlederforum? Få en gratis prøveperiode

 

"Man skal ikke bare følge vennerne"  
Hvorfor er det vigtigt at være i praktik? Hvordan er det at skulle tage et uddannelsesvalg? Hvad er en god vejleder?

Mini-interview med erhvervspraktikant Anders Moldt
img_bund_prikstreg2
Professionsbeskrivelse: Den professionelle vejledning 
Af UU Danmark og Rie Thomsen

Hvordan sikres de unge professionel vejledning?
img_bund_prikstreg2
Karrierevejledning i et krydsfelt 

Af Lisbeth Højdal

"Der er behov for en vejledningsfaglig debat om, hvilke konsekvenser det kan have, hvis karrierevejledning bliver reduceret til at blive en arena for læring og tilegnelse af kompetencer."

Artikel

img_bund_prikstreg2
Studerende her og nu og på vej ud på arbejdsmarkedet  
Af Line Kreibke

Hvordan kan universitetets karrierevejledningscenter bedst muligt hjælpe de studerende videre fra studieliv til arbejdsliv? 

Speciale
img_bund_prikstreg2
Karrierekompetencer - et svar på studerendes tvivl og usikkerhed? 
Af Rikke Ellegård Hansen 

Hvilke muligheder og begrænsninger er der i at anvende karrierekompetencebegrebet til vejledningen af studerende på videregående uddannelser, som oplever tvivl og usikkerhed i forbindelse med deres studievalg og fremtidige karriere på et foranderligt arbejdsmarked?

Afsluttende opgave DUEK 
img_bund_prikstreg2
Mangfoldig karrierevejledning 
Af Elisabeth Graungaard

Hvordan kan vi tværs over landegrænser udveksle erfaringer og inspirere til udvikling af egen og hinandens vejledningspraksis? 

Artikel 
img_bund_prikstreg2
Horisontal vejledning - at gøre den individuelle vejledning kollektiv 

Af Kirsten Steffensen og Susanne Kjelstrup 


Hvordan gør man vejledningen meningsfuld for unge med en ordblindeproblematik?
 

Artikel
 

img_bund_prikstreg2
Muligheder for karrierelæring 

Af Ulla Højmark Jensen

Hvordan kan den obligatoriske brobygning og andre brobygningsrelaterede aktiviteter gennemføres på nye måder?

Evaluering og dokumentation

img_bund_prikstreg2
Karrierekompetencer på videregående uddannelser - et blended learning design 
Af Alice Petersen og Peder Møgelvang Pedersen

Hvorfor bruge tid på at styrke de studerende karrierekompetencer?

Artikel
img_bund_prikstreg2
Den kollektive vejleder 

Af Anja Møller Pedersen og Mette Busk Sørensen
 

Kollektiv vejledning kræver en ny vejlederrolle. 

Artikel og masterprojekt

img_bund_prikstreg2
Vejledning overser SOSU som billet til videregående studier 

Af Annette Haugaard
 

12-tals-pigen Karoline Gettermann blev en af de 20 procent unge, som falder fra en gymnasieuddannelse.

Artikel

img_bund_prikstreg2
Hvorfor er Schweiz så gode? 
Af Inger Veng Rasmussen

Hvad kan vi lære af Schweitz, når vi skal løse den gordiske knude?

Artikel.
img_bund_prikstreg2
Vejledning og social retfærdighed  
Af Rita Buhl

Social retfærdighed er ikke en tilstand, men en konstant kamp.

Artikel
img_bund_prikstreg2
Uddannelsesparathed - et ateoretisk og politisk genereret begreb 
Af Vibekemaj Høeg Andersen

Uddannelsesparathed nævnes ikke mindre end 55 gange i den seneste bekendtgørelse, men problemet er, at begrebet hverken er teoretisk eller empirisk funderet.

Artikel
img_bund_prikstreg2
Et blikk på CMS med Focaults lupe 

Af Laila Lund Ohnstad

Hvordan framstilles og forstås samfunnsmessige utviklingstrekk  i normative og selvfølgelige diskurser? Hvordan gjør ulike karrierediskurser bruk av slike samfunnsmessige forståelser i synes på hvordan karriereveiledningsfeltet bør utvikles og endres?

Artikel

img_bund_prikstreg2
HKI
Simac
Erhvervsakademi Sjælland
Den kommunale ungeindsats
Fiskeriskolen
SkillsDenmark
Egå og Ribe Ungdomshøjskole
Struer Statsgymnasium
Master i vejledning
Bliv snedker
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 4848 5505  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.