Skolebørn, gymnasieelever og voksne mennesker på alle steder i livet sms’er, chatter, mailer og ringer til den nye nationale eVejledning. De har alverdens spørgsmål og dilemmaer om uddannelse. Derfor prioriterer ledelsen højt, at de tilknyttede eVejledere har en bred viden om mulighederne i ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser og inden for efteruddannelsesområdet.
”Den brede viden tjener flere formål. For det første giver det os vejledere ro til at være til stede og slappe bedre af i vejledningssituationen. Jeg husker min første tid som vejleder. Inden mennesket over for mig havde formuleret sit første spørgsmål, kørte min hjerne på overtid. For det andet skal vi give den vejledningssøgende perspektiv.”
”Når han eller hun får et chok i røret, når vi oplyser optagelseskravet til medicin, skal vi kende alternativer som sygeplejerske eller ambulanceredder, så vedkommende får mod til at tænke i andre baner. Og for det tredje kan vi eVejledere modsat mange andre vejledere ikke være sikre på, at den vejledte vender tilbage. De forventer et kvalificeret svar her og nu,” siger Jannie Meedom Nielsen, som har lang og bred vejledererfaring, blandt andet fra AF, VIDAR, R.U.E. og UU.
En balancegang
Lidt provokerende kan man spørge, om der overhovedet er brug for vejledning, for alle informationerne er jo tilgængelige på internettet og endda samlet på ug.dk.
”Uddannelsessystemet er ikke nemt at gennemskue i dag. Der kommer hele tiden lovændringer, og der opstår nye uddannelser, som er svære at se forskel på. Folk har brug for en sparringspartner. De vil have perspektiv og tale med et andet menneske, der kan sige: Har du tænkt på de muligheder, der er bagefter? Hvad er dine livsvilkår? Og er du villig til at flytte for at læse?”
”ug.dk overvælder dem. De har lyst til det hele eller forelsker sig i en titel. I virkeligheden har de brug for at bearbejde informationerne. Her hjælper vi dem med at gøre de mange fakta til relevant viden, som giver mere afklaring,” siger Jannie Meedom Nielsen.
Det er en balancegang at dosere informationsmængderne, så de giver mening for den vejledningssøgende. ”Vejledning er ikke noget uden information, men information kan ikke stå alene. Vi skal passe på ikke at overloade folk, men må føle os lidt frem. Nogle gange har folk brug for den rene information som et adgangskrav til en uddannelse. Andre gange udtrykker de tvivl. De har måske spekuleret på tre uddannelser. Her kan vi som vejledere med vores bredere viden give perspektiv. Ikke en facitliste, men redskaber til at prioritere og vælge.”
Alle vejledere bør have bred viden
Jannie Meedom Nielsen mener, at alle vejledningsinstanser bør prioritere den brede viden.
”Det kunne for eksempel være i UU. De vejleder også de lidt ældre unge, der ikke kom i gang efter folkeskolen. Den gruppe har brug for perspektiv på deres valg af ungdomsuddannelse for ikke at ’spilde tiden’. De har brug for at vide, om de for eksempel kan komme videre med mere uddannelse efter en mediegrafikeruddannelse. Eller hvilke fag, de skal vælge i en hf for at kunne søge direkte videre på en bestemt videregående uddannelse. Her er det vigtigt, at man som vejleder besidder den viden for at kunne hjælpe de unge bedst muligt.”
Sådan sætter eVejledning fokus på viden
Som et supplement til informationerne på ug.dk har Undervisningsministeriets eVejledning udviklet flere medarbejderværktøjer til intern videndeling. Værktøjerne holder vejlederne godt opdateret på hele uddannelsessystemet.
Desuden abonnerer eVejlederne på nyhedsbreve fra fx ug.dk, Undervisningsministeriet, Videnskabsministeriet og Nationalt Videnscenter for Realkompetence.