Titel:
Ja til benchmarking
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:

Af Anne Mette Ehlers

"En benchmarking af rådgivningen af ledige vil gøre det nemmere for kommuner at vælge samarbejdspartner," siger partner i rådgivningsvirksomheden AS3 Employment, Morten Kjeldgaard.

Person:
Billede:
Morten.jpg
Navn:
Morten Kjeldgaard
E-mail:
Titel:
Partner i AS3 Employment
Arbejdssted:
Fotoreportage:
Lang tekst:

AS3 Employment sælger et bredt spekter af rådgivningsydelser, der går langt ud over at få mennesker i arbejde hurtigst muligt. På statssiden er det især licitationer, virksomheden byder ind på. Fx jobplaner, hvor der skal køres jobsøgningsforløb for ufaglærte, seniorer eller flygtninge og indvandrere. Dernæst udarbejder rådgivningsvirksomheden rammeaftaler med de respektive jobcentre. Det fortæller Morten Kjeldgaard, der har været ansat i AS3 Employment siden 1999 og partner siden 2005.

Før kommunesammenlægningerne var AS3 Employments kunder kommunerne for sig og AF for sig. I dag er det de nye jobcentre via de færre og langt større nye kommuner. Den nye situation betyder, at såkaldt "andre aktører" som AS3 Employment tænker dybere over deres placering i markedet, og over hvordan virksomheden kommunikerer med de nye samarbejdspartnere: "Nu er der færre kommuner, og vi har færre muligheder for at sælge vores rådgivningsydelser. Leverer vi ikke den rådgivning, kunderne har behov for, er der en risiko for, at vi ikke er i markedet," siger Morten Kjeldgaard.

At skaffe job er ikke nok
Førhen kørte AS3 Employment kursusforløb for ledige og rådgav dem. I dag er rådgivningsydelserne meget mere specialiserede. Der skal holdes opsamlingssamtaler hver fjerde uge. Der tilrettelægges særlige rådgivningsforløb for mennesker med over 52 ugers ledighed, og der er hold for mennesker med diffuse, psykiske lidelser. De har ikke kun mistet arbejdet, men er ogsåudstødte.

Kommunerne køber de ydelser eller kompetencer, de ikke selv har over for de ledige. Og flere og flere af de ledige er særligt udsatte. "I dag stiller jobcentrene andre krav, end at 70 eller 80 procent af de ledige skal være i arbejde efter fire måneder. AS3 Employment bliver målt på, om vi laver input til en ordentlig ressourceprofil, om vi finder fleksjob, om vi flytter mennesker fra sygdomsbillede til arbejdsprøvning, virksomheds- eller uddannelsesrevidering, i praktik eller i job," forklarer Morten Kjeldgaard.

Morten Kjeldgaard så gerne, at der blev foretaget en benchmarking mellem alle såkaldt "andre aktører" på markedet. Det kunne fastslå kompetencerne hos de enkelte rådgivningsvirksomheder. Og denne benchmarking ville give kommunerne et bedre redskab til at vælge samarbejdspartner. "Jobcentrene har i løbet af de sidste fem år nuanceret deres syn på rådgivning. Og vores opgaver bliver mere og mere specialiseret, da vi beskæftiger os med målgrupper, der er mere og mere udsatte. Derfor er det vigtigt, at kommunerne får et ordentligt sammenligningsgrundlag," siger han.

Allerede nu bliver AS3 Employment evalueret i de enkelte projekter. "Som rådgivningsvirksomhed skal vi også turde mene, at det er en god idé at blive evalueret på tværs. Vi er et "fremmedlegeme", der bliver inddraget af kommuner til at løse nogle opgaver. Derfor er det i vores interesse at blive evalueret, så vi kan blive dygtigere. Der kan måles på resultater og den administrative kvalitet, men også på vores evner til at samarbejde, på kandidatens tilfredshed, de fysiske rammer og selve rådgivningen," mener Morten Kjeldgaard.

Kunder eller klienter
Over for kommuner og stat sælger AS3 Employment blandt andet sine ydelser på, at der kan skabes resultater ved at indgå længerevarende partnerskaber. "Kunderne er en myndighed. Vi kan forberede ressourceprofilerne til dem, men ikke skrive papirerne under. Derfor er det vigtigt, at vi har tillid til hinanden, blandt andet bygget på et partnerskab over lang tid," siger Morten Kjeldgaard.

Men hvad med de ledige og markedsføringen over for dem? I AS3 Employment-terminologi er de ledige ikke kunder, men kandidater, der "kandiderer til deres næste job". Morten Kjeldgaard forklarer: "Vi har kaldt det kandidater lige fra starten. Gennem tiden har enkelte fundet betegnelsen lidt for smart. Men vi holder fast i den, fordi det er et lille signal til den ledige om, at hos AS3 Employment er han eller hun i gang med rejsen mod et job".

På AS3 Employments hjemmeside bliver der over for kandidaterne anvendt ord som det enkelte menneske, kvalitet, inspiration, individualitet, ønsker og muligheder. Alt sammen noget, der lyder positivt og uforpligtende - ja, som et godt tilbud.

Alligevel tilbyder AS3 Employment en ydelse, kandidaterne i realiteten er forpligtet til at tage imod, hvis de vil beholde deres dagpenge eller kontanthjælp. De kan nok skifte aktør, men rådgivningen skal de tage imod. Morten Kjeldgaard ser det ikke som et dilemma: "Vi varetager opgaven over for kunden, men vi vil ikke gøre de ledige til brikker. Vi inviterer til møder og vil gerne skabe tillid. For os er det vejen til at løse problemet. Nogle jobcentre formulerer meget direkte, at det er noget, den ledige skal. Vi vælger at betragte det som, at vi rådgiver nogle, der kandiderer til et job eller en afklaring."

Morten Kjeldgaard mener, at AS3 Employment holder, hvad de lover. "Vi skal finde den hurtigste vej i job. Og med mindre der er meget gode argumenter, er uddannelse ikke i spil. Dette skyldes, at vi arbejder ud fra de lovgivningsmæssige krav, og det har betydning i forbindelse med udarbejdelse af en realistisk jobplan for kandidaten."

Selv om AS3 Employment arbejder inden for de lovgivningsmæssige rammer, er der god mulighed for at skabe en fremadrettet proces med henblik på at komme i job. Men i bund og grund ligger ansvaret hos kandidaten. "Vores rolle er at være enzymet, der får processen mod et job i gang. Vores rådgivere interesserer sig for de mennesker, de sidder over for. Flere har lange videregående uddannelser suppleret med erhvervserfaring. Nogle har selv stået uden for arbejdsmarkedet eller har tidligere arbejdet med rådgivning. Nogle har vejlederuddannelser. Og alle, der har været ansat i et år får vores interne toårige rådgiveruddannelse. Derfor er de rustet til arbejde med forandringer og skabe resultater for den enkelte kandidat," siger Morten Kjeldgaard.

En salgstale om vejledning

AS3 kalder deres ydelser for rådgivning, ikke vejledning, selv om flere af rådgiverne har vejlederuddannelser og virksomheden i bund og grund vejleder ledige til job eller uddannelse. "Helt fra starten har vi opfattet os selv som en rådgivningsvirksomhed og vores ansatte får vores egen toårige rådgiveruddannelse, som de kan bygge oven på deres øvrige kompetencer," siger Morten Kjeldgaard. På internettet markedsfører virksomheden sin rådgivning/vejledning således:

"Vi tror på, at alle mennesker er unikke. Derfor bliver vores rådgivning tilpasset netop dine behov.

Vi finder ikke jobbet til dig. Vi skaber derimod forudsætningerne for, at du kommer videre i job. Vi hjælper dig til at finde dine faglige og personlige kvaliteter frem og støtter dig i at få dem udtrykt i et nyt lys. Sammen finder vi relevante jobmål og sætter fokus på din indsats dér, hvor dine muligheder er de bedste.

I AS3 Employment har vi et indgående kendskab til arbejdsmarkedet og jobåbningerne - opnået gennem en tæt dialog og en løbende kontakt med erhvervslivet. Vi samarbejder ligeledes med en række vikar- og rekrutteringsvirksomheder i Danmark. Foredrag og orientering fra lokale vikarbureauer og rekrutteringsfirmaer indgår som en del af rådgivningen.

I AS3 Employment arbejder vi med at hjælpe mennesker videre i job og karriere. Alle vores rådgivere har selv en bred erhvervs- og uddannelsesmæssig baggrund. Det gør os i stand til altid at "stille et hold", der har de faglige og menneskelige forudsætninger for at hjælpe dig videre i job.

Vi glæder os til at samarbejde med dig. Når du er klar, er vi klar til at sætte alt ind på, at du kommer i mål."

Kilde: www.as3employment.dk/raadgivning

Tidsskriftsnr.:
2007 nr. 2
Publiceringsdato:
10-05-2007
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke