En ny faglig professionsautonomi skal vindes  

Nicolaj Ejler på Afveje

 

Facebook Facebook
Titel:
Chat skaber mulighed for refleksion - rådgivning af unge piger på GirlTalk
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Af Christina Høi.

Christina Høi er kommunikationsmedarbejder, folkeskolelærer og tidligere ungerådgiver på GirlTalk, www.girltalk.dk. GirlTalk tilbyder chatrådgivning til alle piger mellem 12-24 år, der har brug for anonym rådgivning.
Initiativtageren til GirlTalk, psykolog Anna Lynge, har netop modtaget prisen ”Årets helt” for sit mangeårige arbejde med at motivere og chatte med teenagepiger om selvmordstanker, ensomhed, selvskade og selvværd.

Når vi chatter med brugerne, kan vi give modtageren mulighed for at tænke over svaret. En telefon kræver et svar med det samme. Chat skaber mulighed for refleksion.
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:
I bruger telefon/chat til jeres vejledning. Hvilke fordele har dette medie?
På GirlTalk anvender vi kun chatrådgivning, idet denne metode er bedst til vores målgruppe, som er piger mellem 12-24 år. Da GirlTalk startede op i 2004 havde vi en rådgivningstelefon, men vi lukkede den, fordi der ikke var nogen, der ringende. Unge er vant til at chatte på msn, facebook og smse på mobilen, derfor falder det dem også naturligt at modtage rådgivning igennem disse medier. Når vi chatter med brugerne, kan vi give modtageren mulighed for at tænke over svaret. En telefon kræver et svar med det samme. Chat skaber mulighed for refleksion.

Pige i samtale

Og hvilke udfordringer og begrænsninger?
Det at chatte er selvfølgelig noget andet end at stå fysisk over for et andet menneske eller høre en stemme i telefonen. Det kræver mere af den, der sidder bag skærmen. Rådgiveren skal være meget opmærksom på, hvordan sproget bruges til at få meningen frem, og være bekendt med, hvordan hun ”toner” sproget, så budskabet kommer frem til modtageren.

Lader I jeres brugere være anonyme? Hvorfor/hvorfor ikke?
GirlTalk er et anonymt fristed til piger, hvor piger kan diskutere det, de har på hjertet. For at få pigernes tillid er det afgørende, at rådgivningen foregår anonymt. Så har de mulighed for at give udtryk for alt det, som de har brug for at tale om. Sidste år fik vi lavet en evaluering, der peger på, at anonymiteten er en af grundene til, at de bruger GirlTalks rådgivningstilbud.

Rådgivning på nettet

Er jeres vejledere professionelle eller frivillige? Hvilke fordele og udfordringer giver det?
Vores rådgivere er professionelle storesøstre og brobyggere til pigens netværk. Det betyder, at alle vores rådgivere er mellem 18-30 år, og derfor selv kan huske, hvordan det er at være ung. Vi mener det medvirker til, at pigen får tillid til vores rådgivning. Alle vores ungerådgivere arbejder frivilligt. Vi får hver måned 4 timers supervisning i samtaleteknik og ungdomsproblemstillinger.

Har I udviklet særlige metoder til jeres vejledning – eller er det ren improvisation?
På GirlTalk har vi en fast psykolog (supervisor) tilknyttet, som i samarbejde med de frivillige ungerådgivere har udviklet en metode, der egner sig til vores tilbud. Vi anvender på den måde metoder fra mange forskellige felter. Vi får bl.a. inspiration fra psykologien, coaching, men vi henter også inspiration fra organisationer, der ligner os.

Hvad er jeres bedste råd til den nye eVejledning? Hvilke fordele og udfordringer giver det?
Overvej, hvor meget energi, I vil bruge på at vejlede over telefonen, vær modig, og brug de nye kommunikationsplatforme: Chat, sms, mails og anvend de sociale medier til at gøre opmærksom på tilbuddet. Vær opmærksom på, at I kommunikerer til jeres målgruppe. Ofte ser man hjemmesider, der tilstræber at rådgive unge, men de kommunikerer i stedet til voksne eller til dem, der finansierer deres tilbud.

Tidsskriftsnr.:
2011 nr. 1
Publiceringsdato:
24-01-2011

Ophavsret


© Schultz Information

Se ophavsret og ansvar

Kommentarer
Kommentarlink:
kommentarvisning:
Kommenter link:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 4848 5505  E: kundeservice@schultz.dk

Hjemmesiden bruger cookies


Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.
Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.
Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.