Titel:
eVejledning skal sammentænkes med VEU-centrene
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Af Jan Bagge

Jan Bagge er vicedirektør for Zealand Business College og sekretariatschef for VEU Center Øst og Øerne. VEU-centrene rådgiver om de grundlæggende almene og erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser, men har også kendskab til øvrige offentlige voksen- og efteruddannelser. VEU-centrene afløste i 2010 de 12 voksenvejledningsnetværk.
Person:
Fotoreportage:
Lang tekst:
Hvem ser du som oplagte målgrupper (blandt voksne) for eVejledning?
Den oplagte målgruppe blandt voksne er klart de stærke voksne og der er ingen tvivl om, at sådan som vores samfund er indrettet i dag, så er der rigtigt mange ufaglærte og faglærte i arbejdsstyrken, som har brug for en vejledning, der ikke er bundet af tid. Altså en form for asynkron vejledning.

Ove K. Pedersen, tidligere formand for Det Nationale Råd for Voksenvejledning, har sagt: ”Rådgivning gennem webportaler bør udvikles for de mange, mens vejledning må koncentreres om bestemte grupper med særlige behov.” Er det også jeres erfaring/holdning?
Jeg er meget på linje med Ove K. Pedersen. Flere steder i UK er der allerede etableret en form for Call Centre, som varetager vejledningen dels telefonisk, dels via chatforum/web-portaler. Dette skulle så samtidig betyde, at man kan fokusere face-to-face vejledningsressourcerne til mere krævende opgaver/voksne/unge. Og på en eller anden måde være proaktive for at identificere og komme i kontakt med disse målgrupper.

Voksenvejledning

Vil eVejledning i højere grad end VEU-centre/jobcentre være i stand til at vejlede på brugerens præmisser, når nu eVejledning ikke har myndighedsopgaver?
Jeg tror, at eVejledning skal sammentænkes meget nøje med VEU-centrenes opgaver og funktion som indgang. Man kunne overveje, hvorvidt eVejledningen skulle indgå pilotkontrakt med VEU-centrenes varetagelse af vejledningsopgaver. VEU-centrene har en central hjemmeside og alle de 13 VEU-centre har deres egen hjemmeside: Er der link mellem dette og eVejledning? eVejledning bør også sørge for, at der skabes et øget kendskab til eVejledning hos medarbejdere og ledere i VEU-centrene, fx ved at eVejledning gennemfører en præsentation for VEU-centrene.

Hvad er dit bedste råd til den nye eVejledning?
Mit bedste råd til eVejledning vil være at søge en tæt dialog med jobcentre og VEU-centre. Jeg tror umiddelbart, at eVejledning på voksenområdet har en stor berettigelse, jf. ovenfor, men mangler indsigt i, hvordan man får skabt en klar sammenhæng og snitfladeafklaring mellem de forskellige institutionelle strukturers opgavevaretagelse.


Tidsskriftsnr.:
2011 nr. 1
Publiceringsdato:
22-02-2011
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke