Vejledning efter den løsningsfokuserede tilgang, der også går under navnet LØFT, udspringer især af Solution Focused Brief Therapy. Denne terapeutiske metode blev udviklet af ægteparret Steve de Shazer og Insoo Kim Berg i 70’erne og tog udgangspunkt i et center for familieterapi i Milwaukee, hvor de begge virkede som psykoterapeuter.
LØFT har sit afsæt i det systemiske og er ikke blot et resultat af teoretiske overvejelser. Shazer og Berg fandt frem til metoden gennem omfattende praksisobservationer. De gennemgik tusindvis af timers videooptagelser fra klientsamtaler. Ud fra dette foretog de en systematisk beskrivelse af, hvad der konkret så ud til at virke i retning af at give klienterne bevidsthed om egne ressourcer og styrkesider, samt understøttede deres evne til at formulere konkrete og realiserbare mål.
Kan LØFT anvendes inden for vejledning?
Selv om LØFT har sit udgangspunkt i psykoterapien, så har metoden vist sig også at være anvendelig inden for andre hjælpeprofessioner, herunder uddannelses- og erhvervsvejledning. Dette skyldes blandt andet, at den med et optimistisk udgangspunkt i de ting, som allerede fungerer i den vejledtes liv, inspirerer til at undersøge egne udfordringer og muligheder. Metoden er desuden kendetegnet ved at være baseret på korte forløb og at være umiddelbart handlings- og ressourceorienteret.
Når metoden anvendes inden for vejledning, forudsætter den ikke særlige kompetencer af den vejledte, men bygger tværtimod på den grundantagelse, at den enkelte altid er ”eksperten i eget liv”. Der tages ikke blot udgangspunkt i den vejledtes egne erfaringer, men også i dennes sprogbrug og værdier.
Vejlederen er således ikke optaget af at benytte professionel fagjargon, men lægger i stedet vægt på en fælles undersøgelse af, hvilken betydning den vejledte lægger i de ord, han eller hun anvender ofte. I det hele taget afholder vejlederen sig fra ekspertens distancerende sprogbrug, men søger i stedet at udtrykke sig på en dagligdags og enkel måde. Dette gør, at metoden er anvendelig over for næsten alle målgrupper, eftersom der groft sagt ikke forlanges andet af den vejledte end talens brug og elementære færdigheder i at reflektere over egen livssituation.
Vejledning rummer et informationsaspekt, hvor LØFT ikke er så relevant, ligesom vejledning i nogle tilfælde kan foregå under uformelle former, hvor det ikke giver mening at gennemføre en fuldt struktureret LØFT-samtale. Generelt fungerer metoden bedst, når vejlederen før samtalens start opnår accept fra den vejledte til, at samtalen kan føres ud fra en given struktur og efter et bestemt sæt spilleregler. Vejlederen fungerer så som facilitator for at gennemføre samtalen efter disse spilleregler.
Mens den vejledte indtager ekspertens rolle, foreskriver LØFT, at vejlederen selv forholder sig i en ikke-vidende position til den vejledte. Dette er ikke en ny tankegang inden for vejledning, der siden begyndelsen af 60´erne har været under indflydelse af den humanistiske psykologi, hvor ikke mindst Carl Rogers huskes for at have givet lignende anbefalinger.
De grundlæggende principper bag LØFT
Den løsningsfokuserede tilgang hævder, at hjælpeprofessionerne hidtil har hvilet på et problemløsende paradigme, som nærmest ureflekteret er overtaget fra naturvidenskaberne. Særligt fra den moderne lægevidenskab.
Fra slutningen af det 19. århundrede kunne lægevidenskaben fremvise overbevisende resultater ved at diagnosticere sig frem til, hvad en given patient fejlede, og dernæst på basis af lægevidenskabelig ekspertviden foreskrive den rette behandling.
Denne problemløsende model har med sin markante indflydelse på terapi, rådgivning og vejledning haft to negative konsekvenser:
LØFT bryder radikalt med det problemløsende paradigme ved at hævde, at der inden for hjælpeprofessionernes arbejdsfelt ikke eksisterer en logisk sammenhæng mellem et problem og dets løsning.
LØFT anbefaler derfor, at hjælperen ikke dvæler for længe ved den vejledtes problemer, men derimod fokuserer på de ændringer, den vejledte ønsker i sit liv og de ting, som allerede virker. Dette skaber i sig selv en empowerment-effekt, som er fremmende for processen, hvilket skal ses i sammenhæng med førnævnte grundantagelse om, at den vejledte er eksperten i sit eget liv og derfor skal mødes fra en ikke-vidende position af respektfuld nysgerrighed.
LØFT-samtalens struktur
Den løsningsfokuserede samtale kommer på nogle punkter til at adskille sig afgørende fra en traditionel problemløsningssamtale, der skematisk ville gå ud på at beskrive et problem, vurdere mulige angrebsvinkler på problemets løsning, planlægge en intervention samt at evaluere og følge op, når interventionen er gennemført.
Til forskel fra dette kan LØFT-samtalen inddeles i fem hovedfaser:
Sammenhængen til andre vejledningsmetoder
Nogle modeller for vejledningssamtaler befinder sig i en position mellem problemløsning og
løsningsfokusering. Dette gælder ikke mindst nogle af de eklektiske modeller, der blander elementer fra flere skoler. Det kendes blandt andet fra Gunnel Lindhs Femmeren og Gerard Egans Den kompetente vejleder, som begge har haft indflydelse på dansk vejledningspraksis.
Se en skematisk sammenligning af forskelle, gradsforskelle og ligheder mellem LØFT og Femmeren.
LØFT lægger også op til at gøre brug af elementer fra mange forskellige kilder, jf. de systemiske grundsætninger om at gøre mere af det, der allerede virker, og gøre noget andet, hvis noget ikke virker. LØFT er i øvrigt på mange punkter beslægtet med Vance Peavys konstruktivistiske vejledningsmetode.
Praktiske redskaber i LØFT
Den løsningsfokuserede vejledningsmetode indeholder en lang række specifikke spørgeteknikker og fremgangsmåder, hvoraf en stor del sagtens kan anvendes løsrevet fra metoden som helhed. Afslutningsvis vil vi her give en kort beskrivelse af nogle af de vigtigste teknikker. Vejlederen anvender ikke de løsningsfokuserede spørgemåder mekanisk, men fletter dem ind på passende tidspunkter i forløbet integreret i sin egen personlige stil.
Flere af LØFT-værktøjerne har i øvrigt ikke blot til hensigt at fremme den vejledtes proces, men tjener i lige så høj grad til at hindre vejlederen i at begå en række klassiske ”unoder” som fx tendensen til at overtage samtalen ved at fremkomme med ekspertvurderinger.
Omvendt er der også en række af de greb, som kendes fra andre vejledningsmetodikker, som LØFT næsten aldrig benytter eller helt undgår at anvende. LØFT anerkender fx ikke begrebet ”modstand”, som blandt andet Egan gør en del ud af i ”Den kompetente vejleder”. LØFT anbefaler i det hele taget at undgå konfrontation med den vejledte. Metoden tilskynder i stedet vejlederen til fra en ikke-vidende position at stille respektfulde spørgsmål til de opfattelser hos den vejledte, som ikke giver umiddelbar mening, eller som måske ligefrem virker stødende på vejlederen.
I skemaet er foretaget en opstilling, der angiver eksempler på forskelle og ligheder mellem LØFT og den vejledningsmetodik, som fremgår af Gunnel Lindhs klassiske bog om vejledning Femmeren.
Videre perspektiver på vejledning efter den løsningsfokuserede metode
LØFT løser ikke alle de udfordringer, vejledning står over for i dag, men det er et solidt redskab i vejlederens værktøjskasse, som fortjener endnu større udbredelse, end det har i dag. Det gælder både LØFT-vejledning i ren form og den vejledning, der plukker fra metoden og integrerer værktøjer herfra med andre metoder.
Dagens vejleder skal aktuelt agere i en virkelighed, hvor der fra politisk hold ofte forlanges hurtige og synlige resultater af arbejdet. Samtidig skal vejlederen bevare sin faglige integritet som den professionelle hjælper, der inspirerer den vejledte til gode afklaringsprocesser baseret på selvstændig refleksion og handlen. Vejlederen skal passe på ikke at give efter for fristelsen til at presse sine egne, måske forhastede, løsninger ned over hovedet på den vejledte. LØFT giver ikke hele løsningen på denne udfordring, men den er et godt bud på et hjælpeværktøj i arbejdet.
Litteratur