Titel:
Ledig bygger bro til systemet
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:

Af Anne Mette Ehlers


Niels Reibs debut som ledig endte i svær depression. Derfor kæmper han nu for, at ledige trives bedre i hverdagen, og så vil han give beskæftigelsessystemet et mere menneskeligt ansigt.

Person:
Billede:
Niels6-1
Navn:
Niels Reib
Titel:
Community Manager og foredragsholder
Arbejdssted:
Ledigidanmark.dk
Fotoreportage:
Lang tekst:

Seks måneder. Så lang tid gik der fra fyringen fra det gode job i tøjbranchen, til 37-årige Niels Reib nåede bunden. Den ellers positive person og energiske sælger blev indlagt med depression i fire måneder på en psykiatrisk afdeling. Imens røg forholdet til den gravide kæreste, og Niels blev registreret som boligløs.

 

Når ferie-feelingen fordamper
”Min historie fortæller i sit eget klare sprog, at det tager på psyken og selvværdet at være jobsøgende. Som fyret møder du en meget anden hverdag, end du er vant til. Når du har fået de første afslag, og ferie-feelingen har lagt sig, kan det være svært at skabe sig en meningsfuld dagligdag. Jeg manglede at blive klædt på psykisk til at klare den nye situation. Det er ikke sundt at søge job 37 timer om ugen. Du skal have andre ting i din hverdag.”


Efter ti måneders sygemelding nåede Niels Reib et vendepunkt. Han havde via god professionel hjælp og efter at have læst mange selvudviklingsbøger besluttet sig for, at fra nu af ville han kun fokusere på de forhold, han selv kunne forandre. For at have noget at stå op til begyndte han at træne seks gange om ugen. Han strukturerede sin hverdag og planlagde tiden ned til mindste detalje. Han sørgede for at mødes med personer, som inspirerede ham, og han læste mere om selvudvikling.


I takt med, at der kom system og inspiration i hverdagen, spirede nye tanker frem. Niels Reib overvejede, hvordan han kunne hjælpe andre ledige og klæde dem psykisk bedst på til jobsøgningen – og spare dem for en alvorlig nedtur som hans egen.


”Som ledig har du brug for en hverdag med trivsel og velvære. Så har du nemmere ved at tackle det at være jobsøgende, og det øger chancen for at præstere optimalt, når det gælder til samtalen. Den indgangsvinkel har været en mangelvare i beskæftigelsessystemet. Mange jobsøgende går og kæmper i hverdagen, fordi ledigheden virker som et slag på psyken. Det smitter af på deres jobsøgning.”

 

Lancerede Ledigidanmark.dk
Niels Reib lod ikke planerne blive ved tankerne. I starten af 2012 lancerede han hjemmesiden Ledigidanmark.dk. Her deler ledige deres erfaringer på konstruktive måder og finder inspirerende og motiverende stof til jobsøgningen. Fx er der ugentlige virtuelle morgenmøder, hvor ledige får sparring og inspiration til deres jobsøgning og hverdag. Modsat andre hjemmesider som Jobland.dk, der gør grin med og kritiserer beskæftigelsessystemet, er Ledigidanmark.dk ikke en kamp mod systemet. Tværtimod.


”Nej, for så er du et offer. Ledigidanmark.dk handler om at empower sig selv. Ynk og brok kan jeg ikke have, det fører dig ingen vegne. Mange jobsøgende definerer sig selv som ofre. Ledigidanmark.dk handler om at fokusere på de ting, du selv har indflydelse på. Fx at få trivsel og velvære ind i din hverdag. Det har jeg haft succes med via hjemmesiden, selv om jeg ikke har nogen baggrund for at lave hjemmesider. I dag ringer de til mig fra medierne. I næste uge har jeg møde med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen. Det er fordi, jeg alene fokuserer på de ting, jeg selv kan forandre.”

 

Niels-Reib-radgiver-ledige-i-jobbet-som-arbejdslos
Niels Reib


Hjemmesiden er blevet vel modtaget hos ledige i hele landet.


”Brugerne er allermest glade for, at jeg er åben om, hvor jeg selv har været. De føler, at de ikke er alene, og det er en forløsning. Jeg har ikke et problem med, at min historie er offentligt tilgængelig. Jeg er egentlig glad for det, for det har hjulpet mig videre. Ingen har sagt noget dårligt. Tværtimod har folk udtrykt stor respekt for, at jeg er så ærlig. Det kan jeg være, fordi jeg har accepteret situationen og er afklaret.”

 

Med og ikke mod systemet
Niels Reib vil ikke kun give noget til de ledige. Han vil også give noget til systemet.


Først på året holdt han en virtuel sparring for sit eget jobcenter, Frederiksberg Jobcenter, hvor han, et par andre ledige og to jobkonsulenter fra kommunen deltog. Niels Reib opfordrede bl.a. jobcentret til at møde de jobsøgende, hvor de er, nemlig på LinkedIn og Facebook, i stedet for at bruge krudtet på nyttesløse opslag på jobcentrenes opslagstavle. Han har etableret lignende sparringsmøder med Hillerød, Ikast-Brande, Frederikshavn, Struer og Odense, og flere kommer til.


”Jeg har kontakt til jobcentre og ledige i hele landet og vil dialogen. Mange jobcentre gør det godt, fx Ikast-Brande, der for nylig har åbnet Jobboxen, hvor de tænker i service frem for kontrol, og hvor både virksomheder og jobsøgende kan få sparring i et slags åbent jobcenter. Hillerød er en af landets bedste kommuner til at få folk i job. De historier fortjener at blive formidlet. Jobcentrene kunne også score mange point både i offentligheden og blandt de ledige ved blot at lytte til de ledige, som har masser af ressourcer og viden. Hos dem kan jobcentrene få ideer til, hvad der reelt er behov for.”
 

Han giver et eksempel:
 

”Da jeg for et stykke tid siden var til møde på Frederiksberg Jobcenter, mente de, at det er nødvendigt at kigge cv’er igennem på deres temadage. Helt ærligt, det har jobsøgende prøvet de første fem-ti gange. Det er bedre med redskaber til, hvordan du bedst stiller dig i en position, hvor du kan præstere.”


For Niels Reib personligt kan hans initiativer måske blive en levevej, da han i dag holder oplæg både for ledige og på jobcentre og har en unik position som bindeled.


”Jeg søger job inden for det felt eller vil måske være selvstændig konsulent. Mit cv bakker ikke op om det, men jeg har efterhånden erfaringen til at bakke op om det.”
 

Optimismen og drivet bærer han med sig.
 

”Jeg er i jobsøgningsmøllen og står til at falde ud af systemet til april. Skal det give mig søvnløse nætter? Nej. Jeg kunne vælge at fokusere på datoen i april og have masser af problemer. Det gør jeg ikke, for så kan jeg ikke yde mit bedste.”

 

 

Tidsskriftsnr.:
2013 nr. 2
Publiceringsdato:
16-04-2013
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke