"Den, der fanger fuglen, fanger ikke fuglens flugt".
Vejlederforum # 3 tager fat på paradokser i vejledning.
Et klassisk paradoks i vejledning er forholdet mellem individ og samfund: Hvis side er vejlederen på?
Der er bred livsvejledning, - og der er uddannelses- og erhvervsvejledning.
Men mange andre paradokser lurer i vejledningen. Ofte upåagtet. Det bliver overladt til den enkelte vejleder at klare det daglige krydspres mellem brugernes forventninger og de tildelte ressourser, mellem officielle mål og personlige værdier, mellem tilpasning og forandring.
Vejledning kan have forskellige tilgange:
Og den bliver paradoksalt nok ofte bedt om at gøre begge dele. Kan det lade sig gøre?
Vi er vant til at omtale de vejledte som ’vejledningssøgende’. Det forudsætter, at brugerne frivilligt opsøger vejledning, og at forholdet mellem vejleder og vejledt er baseret på ligeværdighed. Det er ikke altid tilfældet: man kan blive vejledningsramt. Det handler flere af artiklerne og fotoreportagen om: forholdet mellem menneske og system.
Er vejlederne professionelle (nok) til at arbejde med vejledte, der måske har helt andre livsmål end uddannelse og karriere? Det tager vi op interviewform, i Ord på Vejen og i en engelsk artikel: prøver vejlederne at finde vej ved hjælp af et kort (med fastlagte mål og veje) eller ved at spille jazz (improvisere over et tema).
Centralisering | Decentralisering |
Udvikling | Tilpasning |
Uafhængig | Bunden |
Individualiseret | Fastsatte mål |
Integreret | Separat |
Frivilligt | Tvungen |
Opsøgende | Bureaukratisk |
Omklamrende | Frigørende |
Professionaliseret | Ligemandsvejledning |
Artikler
Ord på vejen
Karen Faurfelt kikker indenfor på et kursus for vejledere. Kan vejlederne sætte ord på deres professionalitet?
Vejlederforum # 3 tager fat på paradokser i vejledning.
Et klassisk paradoks i vejledning er forholdet mellem individ og samfund: Hvis side er vejlederen på?
Der er bred livsvejledning, - og der er uddannelses- og erhvervsvejledning.
Men mange andre paradokser lurer i vejledningen. Ofte upåagtet. Det bliver overladt til den enkelte vejleder at klare det daglige krydspres mellem brugernes forventninger og de tildelte ressourser, mellem officielle mål og personlige værdier, mellem tilpasning og forandring.
Vejledning kan have forskellige tilgange:
Og den bliver paradoksalt nok ofte bedt om at gøre begge dele. Kan det lade sig gøre?
Vi er vant til at omtale de vejledte som ’vejledningssøgende’. Det forudsætter, at brugerne frivilligt opsøger vejledning, og at forholdet mellem vejleder og vejledt er baseret på ligeværdighed. Det er ikke altid tilfældet: man kan blive vejledningsramt. Det handler flere af artiklerne og fotoreportagen om: forholdet mellem menneske og system.
Er vejlederne professionelle (nok) til at arbejde med vejledte, der måske har helt andre livsmål end uddannelse og karriere? Det tager vi op interviewform, i Ord på Vejen og i en engelsk artikel: prøver vejlederne at finde vej ved hjælp af et kort (med fastlagte mål og veje) eller ved at spille jazz (improvisere over et tema).
Centralisering | Decentralisering |
Udvikling | Tilpasning |
Uafhængig | Bunden |
Individualiseret | Fastsatte mål |
Integreret | Separat |
Frivilligt | Tvungen |
Opsøgende | Bureaukratisk |
Omklamrende | Frigørende |
Professionaliseret | Ligemandsvejledning |
Artikler
Ord på vejen
Karen Faurfelt kikker indenfor på et kursus for vejledere. Kan vejlederne sætte ord på deres professionalitet?