Inklusion er smukt, et rigtigt plusord! Salamanca-erklæringen, som Danmark har tilsluttet sig, er nærmest en slags ”børnenes menneskerettighedserklæring”:
”[Vi tror på, at] de, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring det enkelte barn,
[Vi tror på, at] almindelige skoler, som har denne inklusive orientering, er det mest effektive middel til at bekæmpe diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og ressourceudnyttelse.” (Salamanca-erklæringen og Handlingsprogrammet for Specialundervisning)
Bagved skinner grundforudsætningen dog igennem: Nogle er åbenbart inkluderet i forvejen, de udgør det fællesskab, som skal inkludere de andre. Og hvem er de andre? Hvem er ude, og hvem skal ind?
I dag florerer diagnoserne, og grænserne snævrer det normale ind. Flere og flere får diagnoser på psykiske lidelser som ADHD og ASF og ADD. Og så er der alle dem uden en diagnose, men med socioemotionelle og faglige, sammensatte problemer, de såkaldte gråzonebørn.
Først bliver de dømt ude, fordi de er anderledes, herefter skal de inkluderes. Nogle taler om at ekskludere for at inkludere. For det drejer sig også om at få lov til at være anderledes og at få lov til at føle sig normal sammen med andre anderledes. 21-årige Amanda Menko Lorenzen fortæller til VejlederForum om sine oplevelser i det stærke interview ”Jeg er Amanda – ikke en diagnose”:
”Jeg var stort set altid hos de normale, undtagen når jeg havde specialundervisning alene med en lærer. De mange timer i klassen drænede mig for energi. De burde have lavet en lille speciel klasse sammen med andre, der også havde brug for noget specielt.”
I dag er inklusion et politisk og lovmæssigt imperativ. Undervisningsministeriet har inklusion som særligt fokusområde, og ”inklusionsloven”, der trådte i kraft i august 2012 som en ændringslov til bl.a. folkeskoleloven, pålægger skolerne at være mere rummelige. Kommunerne udarbejder inklusionspolitikker og ansætter inklusionskonsulenter og inklusionsvejledere. Også erhvervsskolerne og professionshøjskolerne vil komme under pres for at inkludere, når den nye kontanthjælpsreform træder i kraft.
Det økonomiske aspekt er ikke fraværende. Undervisningsministeren kalder det at bruge pengene smartere – andre kalder det spareøvelse:
”Heldigvis for regnedrengene findes der en politisk løsning på problemet. Den hedder inklusion. (…) Det lyder som enhver politikers våde drøm, at besparelser rimer på menneskerettigheder. Tidligere har forholdet mellem økonomi og faglighed været et nulsumsspil – enten valgte man besparelser eller faglighed. Nu er det imidlertid blevet et plussumsspil: inklusion muliggør besparelser og højner fagligheden både for det enkelte barn, der bliver en del af et fællesskab, og for fællesskabet, der bliver mere mangfoldigt.” (Helene Ratner, ph.d.-studerende ved Center for Skoleledelse, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, CBS)
Hvad betyder det for vejledningen, at man som grundskolevejleder vil møde nogle helt andre elever, end man mødte tidligere? Hvordan differentierer man sine vejledningsmetoder og rummer mangfoldigheden? Hvordan organiserer man sig som vejledningsgeneralister eller -specialister fx i forhold til STU og EGU?
Det sidste led i fødekæden er arbejdsmarkedet, det rummelige (?) arbejdsmarked. Hvem er der plads til her? Og hvad skal arbejdspladserne gøre for at inkludere?
VejlederForum inkluderer:
Inklusion er smukt, et rigtigt plusord! Salamanca-erklæringen, som Danmark har tilsluttet sig, er nærmest en slags ”børnenes menneskerettighedserklæring”:
”[Vi tror på, at] de, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring det enkelte barn,
[Vi tror på, at] almindelige skoler, som har denne inklusive orientering, er det mest effektive middel til at bekæmpe diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og ressourceudnyttelse.” (Salamanca-erklæringen og Handlingsprogrammet for Specialundervisning)
Bagved skinner grundforudsætningen dog igennem: Nogle er åbenbart inkluderet i forvejen, de udgør det fællesskab, som skal inkludere de andre. Og hvem er de andre? Hvem er ude, og hvem skal ind?
I dag florerer diagnoserne, og grænserne snævrer det normale ind. Flere og flere får diagnoser på psykiske lidelser som ADHD og ASF og ADD. Og så er der alle dem uden en diagnose, men med socioemotionelle og faglige, sammensatte problemer, de såkaldte gråzonebørn.
Først bliver de dømt ude, fordi de er anderledes, herefter skal de inkluderes. Nogle taler om at ekskludere for at inkludere. For det drejer sig også om at få lov til at være anderledes og at få lov til at føle sig normal sammen med andre anderledes. 21-årige Amanda Menko Lorenzen fortæller til VejlederForum om sine oplevelser i det stærke interview ”Jeg er Amanda – ikke en diagnose”:
”Jeg var stort set altid hos de normale, undtagen når jeg havde specialundervisning alene med en lærer. De mange timer i klassen drænede mig for energi. De burde have lavet en lille speciel klasse sammen med andre, der også havde brug for noget specielt.”
I dag er inklusion et politisk og lovmæssigt imperativ. Undervisningsministeriet har inklusion som særligt fokusområde, og ”inklusionsloven”, der trådte i kraft i august 2012 som en ændringslov til bl.a. folkeskoleloven, pålægger skolerne at være mere rummelige. Kommunerne udarbejder inklusionspolitikker og ansætter inklusionskonsulenter og inklusionsvejledere. Også erhvervsskolerne og professionshøjskolerne vil komme under pres for at inkludere, når den nye kontanthjælpsreform træder i kraft.
Det økonomiske aspekt er ikke fraværende. Undervisningsministeren kalder det at bruge pengene smartere – andre kalder det spareøvelse:
”Heldigvis for regnedrengene findes der en politisk løsning på problemet. Den hedder inklusion. (…) Det lyder som enhver politikers våde drøm, at besparelser rimer på menneskerettigheder. Tidligere har forholdet mellem økonomi og faglighed været et nulsumsspil – enten valgte man besparelser eller faglighed. Nu er det imidlertid blevet et plussumsspil: inklusion muliggør besparelser og højner fagligheden både for det enkelte barn, der bliver en del af et fællesskab, og for fællesskabet, der bliver mere mangfoldigt.” (Helene Ratner, ph.d.-studerende ved Center for Skoleledelse, Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, CBS)
Hvad betyder det for vejledningen, at man som grundskolevejleder vil møde nogle helt andre elever, end man mødte tidligere? Hvordan differentierer man sine vejledningsmetoder og rummer mangfoldigheden? Hvordan organiserer man sig som vejledningsgeneralister eller -specialister fx i forhold til STU og EGU?
Det sidste led i fødekæden er arbejdsmarkedet, det rummelige (?) arbejdsmarked. Hvem er der plads til her? Og hvad skal arbejdspladserne gøre for at inkludere?
VejlederForum inkluderer: