De store ambitioner, som de nye nationale målsætninger i "bedre veje til uddannelse og job" er udtryk for, kræver kommunale ungeindsatser, der tilrettelægges efter de enkelte kommuners lokale forhold, de politiske strukturer og de samarbejdstraditioner, der er i kommunen.
Det betyder, at de enkelte kommuner kan organisere indsatsen forskelligt.
Udover kravet om helhedsorienteret indsats med den unge i centrum og en sammentænkning af uddannelse, beskæftigelse og den sociale indsats skal de nye kommunale ungeindsatser kunne håndtere tre nye ting:
Organiseringen af UngeCenter Brønderslev
I Brønderslev Kommune har vi siden 2014 haft en organisering, hvor alle kommunale områder omkring de 15-29-årige er samlet i samme hus. Her er ungeindsatsen forankret med et samlet budget, samme ledelse og et politisk udvalg. Der er stor bevidsthed om, at der er en række forskellige fagligheder i ungecentret, som kan blive styrket gennem en "enhedsorganisering". Ingen medarbejdergruppe får mulighed for at "agere monofaglighed", men enhederne bliver bevidste om, hvordan deres vinkel bidrager til en koordineret løsning af de unges ofte komplekse problemstillinger.
I UngeCenter Brønderslev har vi samlet medarbejderne i faglige teams under faglige afdelingsledere:
Alle unge, der har et uddannelses- eller beskæftigelsesperspektiv, udgør ungecentrets målgruppe.
Fem vigtige forudsætninger for den kommunale ungeindsats i Brønderslev Kommune
Vores organisering af ungeindsatsen er ikke udtryk for, at alle skal kunne alt, men ved at placere alle indsatser i et ungecenter, kan vi sætte tydelig retning mod uddannelse eller job, hvad enten der skal arbejdes med misbrug, bostøtte eller frafald på ungdomsuddannelsen.
Der arbejdes i dybden med egne lovgivninger, men særligt med samarbejdet til andre faggrupper, og hvordan forskellige tilgange styrker den samlede indsats for en ung. Modsat kan der i KUI være risiko for, at fokus bliver på forskellene mellem fagligheder, politiske udvalg, lovgivninger, serviceniveauet, tilgangen til unge og uvildig vejledning.
I Brønderslev Kommune arbejder vi med det, der samler os, og tager det som udgangspunkt for indsatsen. Der er særligt fem forhold, der binder ungeindsatsen i UngeCenter Brønderslev sammen.
1. En enkel politisk og organisatorisk struktur
Alle enheder i UngeCenter Brønderslev refererer til det samme chefområde, den samme direktør og kun til et udvalg - beskæftigelses- og uddannelsesudvalget. Det kan lyde som en sekundær ting, men det opleves som en helt primær ting i praksis.
Udvalget kender baggrunden for de prioriteringer, der laves i ungecentret, og kender fx sammenhængen mellem brug af beskæftigelseslovgivningen til tilbud for de 15-17-årige og UU’s status for samme aldersgruppe, når de ser kvartalsrapporter herfra. Og udvalget forstår, at brug af efterværn for en 19-årig efter serviceloven kan være det rigtige for at holde den unge i uddannelse eller at der skal endnu dyrere indsatser til efter psykiatriparagrafferne på voksenområdet.
På "leverandørsiden" er der fra politisk side stor opbakning til, at en ungeindsats har brug for mange forskellige leverandører, private og kommunale, hvad enten der er tale om STU udbydere, støtte kontaktpersoner, mentorer eller bosteder til de unge. Der er en forståelse for de forbundne kar i indsatserne for de unge.
2. En klar forståelse af kerneopgaven i ungeindsatsen
I UngeCenter Brønderslev er kerneydelsen defineret som, at "alle unge får uddannelse og job og bliver i stand til at mestre deres liv og bliver selvforsørgende".
Det er en kerneopgave, alle medarbejdergrupper kan se sig selv i, og alle kan se, at de med hver deres kerneydelser bidrager til løsningen af opgaven. Det gælder fx:
3. Fælles målsætninger for hele ungecentret og indsigt i økonomi hos medarbejderne
De nationale målsætninger er den generelle sigtelinje for alle i UngeCenter Brønderslev:
Selvom der kan være mange koordinerede indsatser, benspænd og barrierer på vej mod målet, er det alle medarbejderes fornemste opgave at arbejde med målene.
Udover de nationale mål sætter vi i Brønderslev Kommune andre mål for ungecentret. Det er bl.a., at:
De konkrete målsætninger kan henvende sig til særlige medarbejdergrupper i ungecentret, men hele tiden med den overordnede kerneopgave for øje.
Hos alle medarbejdere er der desuden stor indsigt i og ansvarlighed for økonomien bag de forskellige indsatser.
UU-vejlederne kender økonomien i STU-tilbud, tillægsydelser og konsekvenser ved ikke hele tiden at have fokus på optimering af ressourcerne. Socialrådgiverne, beskæftigelsesrådgiverne og mentorkoordinatorerne arbejder med de bedste tilbud til den bedste pris og optimering af "value for money."
Vi plejer at sige, at "god vejledning, beskæftigelsesindsats, social indsats og godt købmandskab ikke er hinandens modsætninger, men hinandens forudsætninger".
4. Fælles mødefora for at finde gode løsninger
Vi har i ungeindsatsen en tværgående konference med omdrejningspunkt om de unge, der har svære komplekse problemstillinger. Her fremlægges sager, der ønskes sparring på fra andre fagpersoner, og der formuleres anbefalinger om indsatser, der gives videre til rådgivere eller til visitationsmøder, hvor den endelige stillingtagen om en indsats foretages.
Alle medarbejdergrupper i ungecentret samt PPR, lærere i grundskolen og andre kan "sætte unge på konferencen", og der er altid medarbejdere fra de forskellige afdelinger i ungecentret.
På den ugentlige tværgående konference vendes fx:
Den tværgående konference sikrer, at forskellige vinkler fra uddannelsesområdet, beskæftigelsesområdet og det sociale område inddrages i løsningen af den unges sag. Siden ungecentret startede, har der været over 450 sager om unge på konferencen.
5. Fleksible leverandører, der er med på ungecentrets tilgang
I UngeCenter Brønderslev har vi mange private og kommunale leverandører, som både rådgivere og ledelse er i tæt kontakt med. For at matche den tilgang ungecentret har, skal leverandørerne kunne omstille sig, fx:
Før sommerferien havde vi samlet alle leverandører på servicelovens område for at give en orientering omkring FGU og behovet for den nye gennemgående kontaktperson - hos os kaldet KUI tovholder. Det var selvfølgeligt for leverandørerne, at de i deres sociale arbejde med den unge også skulle have uddannelsesperspektivet med. At blive KUI kontaktperson ved siden af opgaven som mentor, bostøtte eller andet ville blot give opgaven mere perspektiv og retning.
Vores erfaring er, at en effektiv ungeindsats kræver udbydere og leverandører, der kan opfylde behovet for fleksibilitet og omstilling og nogle gange særdeles akutte indsatser.
Vi skal videre med tre udfordringer
Selvom vi er godt på vej i UngeCenter Brønderslev, er der områder, der skal arbejdes videre med for at gøre det endnu bedre. Det drejer sig bl.a. om nogle af tiltagene i den nye lovgivning. Det kan virke enkelt i en lovtekst eller i en bekendtgørelse, men allerede nu kan vi mærke udfordringer inden for tre områder:
1. FGU, målgruppevurdering og samarbejdet om uddannelses- og forløbsplaner
2. Den gennemgående kontaktperson
3. Den fælles uddannelsesplan
Organiseringen og måden, vi gør tingene på i Brønderslev Kommune, er ikke enestående eller løser alle problemer. Men vi synes, vi har fundet en struktur, der gør frasen om de unge i centrum til andet end skåltale og hensigtserklæringer.
UngeCenter Brønderslev som inspiration KL beskriver tre modeller for mulig organisering af den kommunale ungeindsats på baggrund af dialog med flere kommuner. De tre modeller er "tværfaglige netværksmøder om konkrete sager", "tværgående team med faste mødeintervaller" og "samlet organisering". Organiseringen i Brønderslev Kommune er inspiration for modellen "samlet organisering". Læs mere i KL’s inspirationskatalog. |
Vil du vide mere?
|