Hvad vil det egentlig sige at være en profession? Det kommer an på, hvor vi befinder os i verden. I en angelsaksisk kontekst som Storbritannien og USA kan det at være professionel simpelthen betyde, at man lever af sit arbejde, fx som professionel taxachauffør, eller at man er dygtig til sit arbejde, fx som professionel husmor.
I en kontinental, herunder en nordisk kontekst, betyder profession noget andet. Her har de faglige organisationer traditionelt stået stærkt på arbejdsmarkedet og medvirket til at etablere den berømmede flexicurity-model, hvor det er let for arbejdsgiverne både at hyre og fyre bl.a. på grund af den sikkerhed, som arbejdsløshedsunderstøttelsen udgør.
At etablere sig som profession kræver, at en faglig gruppe tilkæmper sig en bestemt status – og indgår bestemte kompromisser. I professionsteorien kaldes denne proces for professionalisering. Vejledere har mange af de karakteristika, der kendetegner en profession, men spørgsmålet er, om der stadig er noget at gøre, hvis de vil erobre status og pondus til blive - eller forblive – en profession.
Historisk har vi talt om de klassiske professioner: præster, jurister og læger. I dag taler vi – måske knapt så flatterende – om "semi-professionerne": sygeplejersker, lærere og pædagoger. Vi taler også – bestemt ikke smigrende – om "wanna-be-profesioner". Hvor placerer vejlederne sig i dette billede? Det kommer igen an på, hvilke kriterier man anlægger.
For at blive en profession skal man:
Autoritet, autonomi og autencitet
Kort sagt skal en profession have en særlig samfundsmæssig anerkendt autoritet, relativ autonomi og beslutningskompetence inden for sit område samt en særlig autencitet eller social troværdighed. Læger er igen det klassiske eksempel. De har en lægeuddannelse, de må stille diagnoser og skrive recepter, hvad sygeplejersker ikke må, men vi skal have tillid til, at de ikke gør det for egen vindings skyld, men for vores bedste som patienter.
Til gengæld kan man være professionel kriminel, men forbryderorganisationer som mafiaen kan ikke benævnes professioner. Selv om de rummer en stor viden og en specialiseret kunnen, er den etiske forpligtelse - bekendelsen til "La Familia" - svær at få anerkendt i omverdenen.
Viden | Autoritet |
Kunnen | Autonomi |
Villen | Autencitet |
Uddannelse, arbejdsområder og etisk refleksion
Og hvad betyder summen af begreberne i modellen, hvis vejlederne gerne vil være en profession? Det betyder, at:
Momentum?
Professioner udvikles og afvikles historisk. Mange professioner trues i øjeblikket af deprofessionalisering. Med overgangen til markedsorienterede eller markedslignende styringsmekanismer som New Public Management risikerer de professionelle at blive reduceret til servicemedarbejdere, der siger "have a nice day" og bliver evalueret via kundernes tryk på en smiley-knap.
Men det kan også gå den anden vej. Måske har gruppen af vejledere netop nu sit momentum. De mødes med store krav og forventninger, i og med de skal realisere det politiske nøgleprojekt, som går ud på at håndtere fremtidens allokering mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet, herunder at bygge bro mellem konfliktende og konkurrerende politiske dagsordner.
Vejlederne er med andre ord svære at undvære. Måske er det nu, de skal tage de sidste nøk i kampen for fortsat professionalisering. Det kan bl.a. indebære:
Det sidste er ikke mindst væsentligt, fordi vejlederne arbejder i et spændingsfelt, hvor der uvægerligt vil opstå etiske dilemmaer. Det kommer også til udtryk, da jeg spørger en vejleder, hvad der gør ham/hende glad i vejledningsvirket:
"Jeg er gladest, når jeg har givet den unge en relevant mulighedshorisont, som de kan træffe et kvalificeret valg på baggrund af – deres eget valg vel at mærke, og ikke hvad der er bedst for samfundet."
Vil du vide mere?
|
Referencer: