Titel:
2004 nr. 4: Enten - eller: Valg og vejledning
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:

"Mit enten-eller betegner ikke nærmest valget mellem godt og ondt, det betegner det valg, hvormed man vælger godt og ondt eller udelukker dem".

Søren Kierkegaard.

Person:
Billede:
Peter Plant
Navn:
Peter Plant
Titel:
Professor
Arbejdssted:
Universitetet i Sørøst-Norge
Fotoreportage:
Lang tekst:

Dette nummer af VejlederForums Magasin behandler uddannelses- og erhvervsvalget. Eller er der tale om et valg? Endsige et frit valg? Nogle vælger at gå den sikre vej og følge i deres forældres fodspor. Andre skal nærmest den modsatte vej. Nogle bliver valgt af tilfældigheder, siger de selv – men var det nu så tilfældigt? Social reproduktion eller mønsterbrydning: Hvem vælger?

Mange forestillinger om valg af uddannelse og erhverv er i omløb:
Det frie valg: Du kan, hvad du vil
Familietraditioner: Æblet falder ikke langt fra stammen
Individuelle anlæg: Du bli’r, hvad du er
Udvikling/modenhed: Du ændrer dig hele livet igennem
Mulighederne: Du må ta’, hvad du kan få
Skjult sortering: Du tror, at du vælger selv – snydt igen
Social arv: Dine sociale vilkår bestemmer
 
Er det vejledningens opgave at modvirke eller forstærke disse forestillinger? Hvilken rolle spiller de i den daglige vejledning?

En almindelig idé er, at det er interesser, der driver valget. Men måske er det et forkert sted at kikke efter valgets grunde. Det er nemlig ikke interesserne, der styrer, men derimod hvad der ligger bagved: Skævheder, uretfærdigheder, urimeligheder, som vi blev udsat for tidligt i livet. Dem forsøger vi at rette op på i vores voksne liv, på mange måder – og bl.a. ved vores valg af uddannelse og job. Vi er kort sagt i gang med at kompensere, skabe balance. Derfor er vejlederspørgsmålet ikke blot ’Hvad interesserer du dig for?’, men snarere ’Hvad vil du rette op på?’ En fascinerende tanke, som kaster et skarpt lys på valget: Hvad er det, der styrer valg? Det handler lederen om.

Er vi så rationelle, som trinvise, rationelle beslutningsmodeller forudsætter? Grundlaget for de trinvise modeller, fx

1) hvor er du
2) hvor vil du hen og
3) hvordan kommer du derhen

er netop, at du ved hvor du vil hen. Det er den rationelle tænkning. Men hvad nu, hvis du ikke ved, hvor du vil hen? Så ender du et helt andet sted – valg eller ikke-valg.

Vi har bedt forfatterne om at skrive deres personlige historie om deres eget valg. Det er herlig læsning. Der optræder ikke en eneste professionel vejleder i disse beretninger. Men en hel del identifikations figurer og mange forestillinger om det gode liv.

Og alt det handler Vejlederforum # 4 om.

Indhold

Leder: Rationelt valg? At følge sine interesser eller kompensere?
Peter Plant skriver om idéen om det planlagte og rationelle valg: Er der frit valg på de fleste hylder? Og om Gelatts opgør med det rationelle valg i ’Positive Uncertainty’, om Ann Roes karrierevalgsterori og om den drivkraft, som ligger i at ville rette op på sit livs skævheder.

Interviews
Valg og ikke-valg: 3 personlige beretninger

Lars Bredo Rahbek fra Nimbus film har en fortid i shippingbranchen: Hvordan er det nu lige, at det hænger sammen med film? Er japansk nyttigt her?

Lars Keller fra Friland er halmbygger. Kan man være det? Og hvorfor i alverden? Hvad er drivkraften?

Mehmet Necef, Syddansk Universitet, har været på en lang rejse – hjem. Om identitetsdannelse og valg.


Artikler om valg
Lotte Bloksgaard & Stine Brock Faber tager fat på kønsdimensionen i forbindelse med erhvervsvalget. Den kvindelige politibetjent og den mandlige sygeplejerske: Hvordan har de det med deres valg? Et kønt erhvervsvalg.

Livshistoriens betydning foldes ud i Lene Larsens artikel. Vi følger Amanda – ’Jeg kan godt li at være barnlig’ - og i baggrunden hører vi hendes FARs stemme.

Lisbeth Højdal giver læseren et indblik i udvalgte karrierevalgs- og karriereudviklingsteorier. Eller er der tale om karrieretilpasning? Erhvervsvalgsmodenhed og valgkompetence.

Do we choose careers or do they choose us? giver perspektiver på det knapt så frie valg. Helen Colleys pointer illustreres med engelske SOSU-studerende, som netop ikke kunne blive sygeplejersker.

Vælger vi eller bliver vi valgt? er Peter Plants danske intro til Helen Colleys artikel.

Ord på vejen: en spids
Velkommen i moderniteten og dens mange modsigelser – skriver Inge Henningsen. Hun kan godt huske kvinder-i-mandefags strategien og hvad deraf fulgte.

Fotoreportage: I fars gummistøvlespor
- og søn? Fotografen Rolf Plant har besøgt senior og junior som arbejder sammen på den fædrende gård. Valgte sønnen? Engang tænkte han på at blive bankmand og ikke landmand. Og ja: Fotografen er redaktørens søn.

Disclaimer:

Dette nummer af VejlederForums Magasin behandler uddannelses- og erhvervsvalget. Eller er der tale om et valg? Endsige et frit valg? Nogle vælger at gå den sikre vej og følge i deres forældres fodspor. Andre skal nærmest den modsatte vej. Nogle bliver valgt af tilfældigheder, siger de selv – men var det nu så tilfældigt? Social reproduktion eller mønsterbrydning: Hvem vælger?

Mange forestillinger om valg af uddannelse og erhverv er i omløb:
Det frie valg: Du kan, hvad du vil
Familietraditioner: Æblet falder ikke langt fra stammen
Individuelle anlæg: Du bli’r, hvad du er
Udvikling/modenhed: Du ændrer dig hele livet igennem
Mulighederne: Du må ta’, hvad du kan få
Skjult sortering: Du tror, at du vælger selv – snydt igen
Social arv: Dine sociale vilkår bestemmer
 
Er det vejledningens opgave at modvirke eller forstærke disse forestillinger? Hvilken rolle spiller de i den daglige vejledning?

En almindelig idé er, at det er interesser, der driver valget. Men måske er det et forkert sted at kikke efter valgets grunde. Det er nemlig ikke interesserne, der styrer, men derimod hvad der ligger bagved: Skævheder, uretfærdigheder, urimeligheder, som vi blev udsat for tidligt i livet. Dem forsøger vi at rette op på i vores voksne liv, på mange måder – og bl.a. ved vores valg af uddannelse og job. Vi er kort sagt i gang med at kompensere, skabe balance. Derfor er vejlederspørgsmålet ikke blot ’Hvad interesserer du dig for?’, men snarere ’Hvad vil du rette op på?’ En fascinerende tanke, som kaster et skarpt lys på valget: Hvad er det, der styrer valg? Det handler lederen om.

Er vi så rationelle, som trinvise, rationelle beslutningsmodeller forudsætter? Grundlaget for de trinvise modeller, fx

1) hvor er du
2) hvor vil du hen og
3) hvordan kommer du derhen

er netop, at du ved hvor du vil hen. Det er den rationelle tænkning. Men hvad nu, hvis du ikke ved, hvor du vil hen? Så ender du et helt andet sted – valg eller ikke-valg.

Vi har bedt forfatterne om at skrive deres personlige historie om deres eget valg. Det er herlig læsning. Der optræder ikke en eneste professionel vejleder i disse beretninger. Men en hel del identifikations figurer og mange forestillinger om det gode liv.

Og alt det handler Vejlederforum # 4 om.

Indhold

Leder: Rationelt valg? At følge sine interesser eller kompensere?
Peter Plant skriver om idéen om det planlagte og rationelle valg: Er der frit valg på de fleste hylder? Og om Gelatts opgør med det rationelle valg i ’Positive Uncertainty’, om Ann Roes karrierevalgsterori og om den drivkraft, som ligger i at ville rette op på sit livs skævheder.

Interviews
Valg og ikke-valg: 3 personlige beretninger

Lars Bredo Rahbek fra Nimbus film har en fortid i shippingbranchen: Hvordan er det nu lige, at det hænger sammen med film? Er japansk nyttigt her?

Lars Keller fra Friland er halmbygger. Kan man være det? Og hvorfor i alverden? Hvad er drivkraften?

Mehmet Necef, Syddansk Universitet, har været på en lang rejse – hjem. Om identitetsdannelse og valg.


Artikler om valg
Lotte Bloksgaard & Stine Brock Faber tager fat på kønsdimensionen i forbindelse med erhvervsvalget. Den kvindelige politibetjent og den mandlige sygeplejerske: Hvordan har de det med deres valg? Et kønt erhvervsvalg.

Livshistoriens betydning foldes ud i Lene Larsens artikel. Vi følger Amanda – ’Jeg kan godt li at være barnlig’ - og i baggrunden hører vi hendes FARs stemme.

Lisbeth Højdal giver læseren et indblik i udvalgte karrierevalgs- og karriereudviklingsteorier. Eller er der tale om karrieretilpasning? Erhvervsvalgsmodenhed og valgkompetence.

Do we choose careers or do they choose us? giver perspektiver på det knapt så frie valg. Helen Colleys pointer illustreres med engelske SOSU-studerende, som netop ikke kunne blive sygeplejersker.

Vælger vi eller bliver vi valgt? er Peter Plants danske intro til Helen Colleys artikel.

Ord på vejen: en spids
Velkommen i moderniteten og dens mange modsigelser – skriver Inge Henningsen. Hun kan godt huske kvinder-i-mandefags strategien og hvad deraf fulgte.

Fotoreportage: I fars gummistøvlespor
- og søn? Fotografen Rolf Plant har besøgt senior og junior som arbejder sammen på den fædrende gård. Valgte sønnen? Engang tænkte han på at blive bankmand og ikke landmand. Og ja: Fotografen er redaktørens søn.

Tidsskriftsnr.:
2004 nr. 4
Publiceringsdato:
06-10-2004
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke