"Mit enten-eller betegner ikke nærmest valget mellem godt og ondt, det betegner det valg, hvormed man vælger godt og ondt eller udelukker dem".
Søren Kierkegaard.
Dette nummer af VejlederForums Magasin behandler uddannelses- og erhvervsvalget. Eller er der tale om et valg? Endsige et frit valg? Nogle vælger at gå den sikre vej og følge i deres forældres fodspor. Andre skal nærmest den modsatte vej. Nogle bliver valgt af tilfældigheder, siger de selv – men var det nu så tilfældigt? Social reproduktion eller mønsterbrydning: Hvem vælger?
Mange forestillinger om valg af uddannelse og erhverv er i omløb:
Det frie valg: Du kan, hvad du vil
Familietraditioner: Æblet falder ikke langt fra stammen
Individuelle anlæg: Du bli’r, hvad du er
Udvikling/modenhed: Du ændrer dig hele livet igennem
Mulighederne: Du må ta’, hvad du kan få
Skjult sortering: Du tror, at du vælger selv – snydt igen
Social arv: Dine sociale vilkår bestemmer
Er det vejledningens opgave at modvirke eller forstærke disse forestillinger? Hvilken rolle spiller de i den daglige vejledning?
En almindelig idé er, at det er interesser, der driver valget. Men måske er det et forkert sted at kikke efter valgets grunde. Det er nemlig ikke interesserne, der styrer, men derimod hvad der ligger bagved: Skævheder, uretfærdigheder, urimeligheder, som vi blev udsat for tidligt i livet. Dem forsøger vi at rette op på i vores voksne liv, på mange måder – og bl.a. ved vores valg af uddannelse og job. Vi er kort sagt i gang med at kompensere, skabe balance. Derfor er vejlederspørgsmålet ikke blot ’Hvad interesserer du dig for?’, men snarere ’Hvad vil du rette op på?’ En fascinerende tanke, som kaster et skarpt lys på valget: Hvad er det, der styrer valg? Det handler lederen om.
Er vi så rationelle, som trinvise, rationelle beslutningsmodeller forudsætter? Grundlaget for de trinvise modeller, fx
1) hvor er du 2) hvor vil du hen og 3) hvordan kommer du derhen |
Dette nummer af VejlederForums Magasin behandler uddannelses- og erhvervsvalget. Eller er der tale om et valg? Endsige et frit valg? Nogle vælger at gå den sikre vej og følge i deres forældres fodspor. Andre skal nærmest den modsatte vej. Nogle bliver valgt af tilfældigheder, siger de selv – men var det nu så tilfældigt? Social reproduktion eller mønsterbrydning: Hvem vælger?
Mange forestillinger om valg af uddannelse og erhverv er i omløb:
Det frie valg: Du kan, hvad du vil
Familietraditioner: Æblet falder ikke langt fra stammen
Individuelle anlæg: Du bli’r, hvad du er
Udvikling/modenhed: Du ændrer dig hele livet igennem
Mulighederne: Du må ta’, hvad du kan få
Skjult sortering: Du tror, at du vælger selv – snydt igen
Social arv: Dine sociale vilkår bestemmer
Er det vejledningens opgave at modvirke eller forstærke disse forestillinger? Hvilken rolle spiller de i den daglige vejledning?
En almindelig idé er, at det er interesser, der driver valget. Men måske er det et forkert sted at kikke efter valgets grunde. Det er nemlig ikke interesserne, der styrer, men derimod hvad der ligger bagved: Skævheder, uretfærdigheder, urimeligheder, som vi blev udsat for tidligt i livet. Dem forsøger vi at rette op på i vores voksne liv, på mange måder – og bl.a. ved vores valg af uddannelse og job. Vi er kort sagt i gang med at kompensere, skabe balance. Derfor er vejlederspørgsmålet ikke blot ’Hvad interesserer du dig for?’, men snarere ’Hvad vil du rette op på?’ En fascinerende tanke, som kaster et skarpt lys på valget: Hvad er det, der styrer valg? Det handler lederen om.
Er vi så rationelle, som trinvise, rationelle beslutningsmodeller forudsætter? Grundlaget for de trinvise modeller, fx
1) hvor er du 2) hvor vil du hen og 3) hvordan kommer du derhen |