Lige nu fokuserer dansk vejledning i høj grad på den vejledning, der foregår i Ungdommens Uddannelsesvejledning og i Studievalg: Vejledning i overgange mellem uddannelsessystemets dele.
Men indenfor, i uddannelsesinstitutionerne, udføres - måske lidt upåagtet for tiden – en stribe vejledningsaktiviteter, som under et går under betegnelsen gennemførelsesvejledning.
Altså vejledning, der skal hjælpe den enkelte elev, kursist eller studerende til faktisk at gennemføre sin uddannelse, helst på normeret tid og hvert fald uden at falde fra. Effektive og glade og veltilpassede elever. Via vejledning.
Men er gennemførelsesvejledning gennemførlig? Gennemførelsesvejledning er et udtryk for idéen om differentieret vejledning, dvs. at vejledning bør være opdelt og målrettes til forskellige vejledningsbehov. Og at den derfor også bør opdeles strukturelt i fx indslusnings-, gennemførelses- og udslusningsvejledning. En enkel model på papiret – men vanskelig at gennemføre i praksis.
Er gennemførelsesvejledning mulig som en særskilt aktivitet – adskilt fra anden form for vejledning? Og er det ønskeligt at adskille og differentiere snarere end at integrere vejledning til et hele? Hvordan forholder gennemførelsesvejledning sig til det politiske mål om at skabe sammenhængende, livslang vejledning?
Det tager vi op i leder, interviews, artikler og ord på vejen og fotoreportage:
Leder: Vejledningens G-punkt
Interviews
Artikler
Ord på Vejen
Fotoreportage
Lige nu fokuserer dansk vejledning i høj grad på den vejledning, der foregår i Ungdommens Uddannelsesvejledning og i Studievalg: Vejledning i overgange mellem uddannelsessystemets dele.
Men indenfor, i uddannelsesinstitutionerne, udføres - måske lidt upåagtet for tiden – en stribe vejledningsaktiviteter, som under et går under betegnelsen gennemførelsesvejledning.
Altså vejledning, der skal hjælpe den enkelte elev, kursist eller studerende til faktisk at gennemføre sin uddannelse, helst på normeret tid og hvert fald uden at falde fra. Effektive og glade og veltilpassede elever. Via vejledning.
Men er gennemførelsesvejledning gennemførlig? Gennemførelsesvejledning er et udtryk for idéen om differentieret vejledning, dvs. at vejledning bør være opdelt og målrettes til forskellige vejledningsbehov. Og at den derfor også bør opdeles strukturelt i fx indslusnings-, gennemførelses- og udslusningsvejledning. En enkel model på papiret – men vanskelig at gennemføre i praksis.
Er gennemførelsesvejledning mulig som en særskilt aktivitet – adskilt fra anden form for vejledning? Og er det ønskeligt at adskille og differentiere snarere end at integrere vejledning til et hele? Hvordan forholder gennemførelsesvejledning sig til det politiske mål om at skabe sammenhængende, livslang vejledning?
Det tager vi op i leder, interviews, artikler og ord på vejen og fotoreportage:
Leder: Vejledningens G-punkt
Interviews
Artikler
Ord på Vejen
Fotoreportage