Erhvervslivet efterspørger kompetencer: formelle med papir. Og så en stribe, som eksamensbeviserne sjældent indeholder: it-kundskaber, kulturelle kompetencer og samarbejdsevne. Altså realkompetencer: det, du kan.
Og realkompetencer er der mange af. Det Nationale Kompetenceregnskab (NKR) opregner ti nøglekompetencer:
Folk i arbejde skal løbende udvikle nye kompetencer – både personlige, faglige og sociale kompetencer og måske ikke hele top-10 listen her - men dog kunne synliggøre, at de allerede har kompetencerne, bl.a. via ikke-formel og uformel læring.
Det er billigere end at sende alle voksne på dyre formelle uddannelser. Det gælder også mange indvandrere, som ofte kommer uden formel uddannelse. Eller også har de papir på en uddannelse, som vi ikke anerkender. Kort sagt: Vi må udvikle metoder til at finde voksnes reelle kompetencer.
Det er her, at aktuel dansk politik og praksis tager fat (se fx redegørelsen "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne"), og det er her vejledning kommer ind i billedet.
Men hvad er det, vi taler om her? En definition er:
'Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet' (Se Hvad er realkompetence?).
Og om forholdet mellem kvalifikationer, kompetencer – og kompetenceafklaring:
Kvalifikationer - færdigheder og viden, typisk opnået i uddannelsessystemet eller ved hjælp af oplæring på arbejdspladsen. Kvalifikationer er noget, den enkelte har med sig som sin personlige bagage.
Kompetencer - evnen til og mulighed for at bruge sine kvalifikationer, erfaring, viden og færdigheder, i en konkret arbejdsmæssig og social sammenhæng. Kompetencer er således anvendte kvalifikationer – personligt, fagligt og socialt.
Kompetenceafklaring - vejen til en afklaring af, om den vejledtes viden, holdninger, adfærd og kvalifikationer kan bruges som handlekompetencer i forhold til specifikke job - og uddannelser.
Et aktuelt PS:
Vejlederne selv skal også realkompetencevurderes iflg regeringens nyeste Globaliseringsudspil. Under overskriften Krav til vejlederne hedder det:
'Der skal stilles krav om, at vejlederne enten har gennemført professionsbacheloruddannelsen eller diplomuddannelsen eller gennemgår
en realkompetencevurdering, der sikrer, at de har de nødvendige kvalifikationer' (Fremgang, fornyelse og tryghed. kap. 3).
Pludselig skal vejlederne, der ellers skulle afklare og vurdere andre, nu selv afklares og vurderes!
Realkompetencer og vejledning er temaet i dette nummer af VejlederForum/Magasinet:
Tilsammen giver artiklerne et billede af og synspunkter på den brogede mangfoldighed - både vejledningsmetodisk og - politisk - som gemmer sig i realkompetencer og vejledning:
Leder
Ord på vejen
Artikler
Interviews
I fire interviews hører vi røster fra virkeligheden. Én har endda selv været udsat for realkompetencevurdering:
Fotoreportage
Erhvervslivet efterspørger kompetencer: formelle med papir. Og så en stribe, som eksamensbeviserne sjældent indeholder: it-kundskaber, kulturelle kompetencer og samarbejdsevne. Altså realkompetencer: det, du kan.
Og realkompetencer er der mange af. Det Nationale Kompetenceregnskab (NKR) opregner ti nøglekompetencer:
Folk i arbejde skal løbende udvikle nye kompetencer – både personlige, faglige og sociale kompetencer og måske ikke hele top-10 listen her - men dog kunne synliggøre, at de allerede har kompetencerne, bl.a. via ikke-formel og uformel læring.
Det er billigere end at sende alle voksne på dyre formelle uddannelser. Det gælder også mange indvandrere, som ofte kommer uden formel uddannelse. Eller også har de papir på en uddannelse, som vi ikke anerkender. Kort sagt: Vi må udvikle metoder til at finde voksnes reelle kompetencer.
Det er her, at aktuel dansk politik og praksis tager fat (se fx redegørelsen "Anerkendelse af realkompetencer i uddannelserne"), og det er her vejledning kommer ind i billedet.
Men hvad er det, vi taler om her? En definition er:
'Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet' (Se Hvad er realkompetence?).
Og om forholdet mellem kvalifikationer, kompetencer – og kompetenceafklaring:
Kvalifikationer - færdigheder og viden, typisk opnået i uddannelsessystemet eller ved hjælp af oplæring på arbejdspladsen. Kvalifikationer er noget, den enkelte har med sig som sin personlige bagage.
Kompetencer - evnen til og mulighed for at bruge sine kvalifikationer, erfaring, viden og færdigheder, i en konkret arbejdsmæssig og social sammenhæng. Kompetencer er således anvendte kvalifikationer – personligt, fagligt og socialt.
Kompetenceafklaring - vejen til en afklaring af, om den vejledtes viden, holdninger, adfærd og kvalifikationer kan bruges som handlekompetencer i forhold til specifikke job - og uddannelser.
Et aktuelt PS:
Vejlederne selv skal også realkompetencevurderes iflg regeringens nyeste Globaliseringsudspil. Under overskriften Krav til vejlederne hedder det:
'Der skal stilles krav om, at vejlederne enten har gennemført professionsbacheloruddannelsen eller diplomuddannelsen eller gennemgår
en realkompetencevurdering, der sikrer, at de har de nødvendige kvalifikationer' (Fremgang, fornyelse og tryghed. kap. 3).
Pludselig skal vejlederne, der ellers skulle afklare og vurdere andre, nu selv afklares og vurderes!
Realkompetencer og vejledning er temaet i dette nummer af VejlederForum/Magasinet:
Tilsammen giver artiklerne et billede af og synspunkter på den brogede mangfoldighed - både vejledningsmetodisk og - politisk - som gemmer sig i realkompetencer og vejledning:
Leder
Ord på vejen
Artikler
Interviews
I fire interviews hører vi røster fra virkeligheden. Én har endda selv været udsat for realkompetencevurdering:
Fotoreportage