Selvbetjeningsvejledning, video-møder og SMS-vejledning lægger en del af vejledningen i brugernes hænder. Her er det K'et i IKT, som er det interessante: kommunikation. Hvilken og på hvilke betingelser?
Den kommende (?) voksenvejledningsreform vil indeholde to integrerede elementer: en vejledningsportal for voksne – mest for dem i arbejde – og et call-center – modelleret efter det engelske learndirect.
Det er et af tidens eksempler på, at it er svaret – i dette tilfælde på samordningen af de mange ukoordinerede voksenvejledningstilbud. It i vejledning er der rigtig meget af, specielt ud fra idéen om, at brugerne kan og bør klare sig selv: Selvbetjeningsvejledning er ikke så mandskabs- og dermed omkostningstungt.
Det er fotoreportagen Jobmultimeter et aktuelt eksempel på. VejlederForums billedjournalist, Rolf Plant, har denne gang besøgt Elforbundet og forbundets selvbetjeningsværktøj "Jobmultimeter". Selvbetjening kan ikke erstatte menneskelig, professionel vejledning – men hvad kan det så?
Dertil kommer en hel række andre former for it i vejledning, som i løbet af de sidste år er blevet ganske almindelige (sms-vejledning, chatvejledning, e-portfolio). Ikke fordi der er lagt en storslået plan for det. Nærmest tværtimod. Det tager Peter Plant op i sin leder It er svaret: hvad var spørgsmålet?. Denne udvikling har i høj grad været drevet af teknologierne og de kræfter, som driver dem.
Men på hvilken måde er alt dette vejledning? Lise Agerbæk behandler i sin artikel Hvordan med e-portfolio og vejledning? en særlig vinkel på it i vejledning: Hvordan kan e-portfolio bruges af de vejledte som grundlag for refleksion, vejledning og selvrepræsentation?
Men også blandt vejledere selv anvendes it som et aktivt redskab for refleksion og kompetenceudvikling: Marratech er ikke en by i Marokko, men et redskab til professionel udvikling blandt vejledere. Det skriver Hanne Woller om i artiklen It-konferencer – nyt vejledernetværk.
En række interviews lægger flere brikker til puslespillet. It i vejledning er også IGUANA – et projekt fra Social- og Sundhedsskolen i Århus v/Jan Wadsholt – som har udviklet nye vejledningsmaterialer med visualisering og lyd. Det hører vi alt om i interviewet Vi rører ved vejlederidealet.
Så er der chatvejledning. Hvad i virtualiteten er det for en størrelse? Sparer vejlederen tid – eller er det en sluger? Tine Andersen fra Studievalg Fyn øser af sine erfaringer i Mød os på Messenger – vejlederne går online.
Mobiltelefonen er altid lige ved hånden. For Rikke Kreiberg fra UU Vest er sms-vejledning et dagligt redskab. Skal vejlederen altid være på, eller er det okay at slukke mobilen? Det er nogle af spørgsmålene i interviewet "J har brug for hjælp. Knuz Sofie".
I VejlederForum lægger vi vægt på en god debat. Her leverer Viggo Munk en spids i Er det her med IKT noget særligt? Han er lodret uenig med Peter Plants leder: "IKT-teknologierne er ikke værktøjer i vejledningen. Det er medier, som gør det muligt at vejlede." Det er K'et i IKT, som er det interessante, (her er Peter og Viggo enige): Kommunikation – og den er ikke teknologiafhængig. Så fik vi det på plads.
Disclaimer:
Den kommende (?) voksenvejledningsreform vil indeholde to integrerede elementer: en vejledningsportal for voksne – mest for dem i arbejde – og et call-center – modelleret efter det engelske learndirect.
Det er et af tidens eksempler på, at it er svaret – i dette tilfælde på samordningen af de mange ukoordinerede voksenvejledningstilbud. It i vejledning er der rigtig meget af, specielt ud fra idéen om, at brugerne kan og bør klare sig selv: Selvbetjeningsvejledning er ikke så mandskabs- og dermed omkostningstungt.
Det er fotoreportagen Jobmultimeter et aktuelt eksempel på. VejlederForums billedjournalist, Rolf Plant, har denne gang besøgt Elforbundet og forbundets selvbetjeningsværktøj "Jobmultimeter". Selvbetjening kan ikke erstatte menneskelig, professionel vejledning – men hvad kan det så?
Dertil kommer en hel række andre former for it i vejledning, som i løbet af de sidste år er blevet ganske almindelige (sms-vejledning, chatvejledning, e-portfolio). Ikke fordi der er lagt en storslået plan for det. Nærmest tværtimod. Det tager Peter Plant op i sin leder It er svaret: hvad var spørgsmålet?. Denne udvikling har i høj grad været drevet af teknologierne og de kræfter, som driver dem.
Men på hvilken måde er alt dette vejledning? Lise Agerbæk behandler i sin artikel Hvordan med e-portfolio og vejledning? en særlig vinkel på it i vejledning: Hvordan kan e-portfolio bruges af de vejledte som grundlag for refleksion, vejledning og selvrepræsentation?
Men også blandt vejledere selv anvendes it som et aktivt redskab for refleksion og kompetenceudvikling: Marratech er ikke en by i Marokko, men et redskab til professionel udvikling blandt vejledere. Det skriver Hanne Woller om i artiklen It-konferencer – nyt vejledernetværk.
En række interviews lægger flere brikker til puslespillet. It i vejledning er også IGUANA – et projekt fra Social- og Sundhedsskolen i Århus v/Jan Wadsholt – som har udviklet nye vejledningsmaterialer med visualisering og lyd. Det hører vi alt om i interviewet Vi rører ved vejlederidealet.
Så er der chatvejledning. Hvad i virtualiteten er det for en størrelse? Sparer vejlederen tid – eller er det en sluger? Tine Andersen fra Studievalg Fyn øser af sine erfaringer i Mød os på Messenger – vejlederne går online.
Mobiltelefonen er altid lige ved hånden. For Rikke Kreiberg fra UU Vest er sms-vejledning et dagligt redskab. Skal vejlederen altid være på, eller er det okay at slukke mobilen? Det er nogle af spørgsmålene i interviewet "J har brug for hjælp. Knuz Sofie".
I VejlederForum lægger vi vægt på en god debat. Her leverer Viggo Munk en spids i Er det her med IKT noget særligt? Han er lodret uenig med Peter Plants leder: "IKT-teknologierne er ikke værktøjer i vejledningen. Det er medier, som gør det muligt at vejlede." Det er K'et i IKT, som er det interessante, (her er Peter og Viggo enige): Kommunikation – og den er ikke teknologiafhængig. Så fik vi det på plads.