Titel:
Aktuel Vejledningsforskning: Inspiration & Indsigt
VF12 Printartikel:
FB
Kort tekst:
Konference på DPU, Emdrup, den 20. november 2015
Person:
Billede:
Ida_VejlederForum_1
Navn:
Ida Andrén Hagmayer
Titel:
Redaktionsassistent
Arbejdssted:
Schultz
Fotoreportage:
Lang tekst:

”Vi synger en sang om lidt. Det lover jeg.”

Sådan sagde Peter Plant, Danmarks Grand Old Man inden for vejledning, muntert til introduktionen til dagens konference om vejledningsforskning på DPU, der var støttet af NVL (Nordisk Netværk for Voksnes Læring).



Og vi sang. Og der blev grinet. Og der blev plads til en lille tåre. For dagen bød også på lektor og professor Peter Plants aftrædelsesforelæsning med titlen ”Vejledning maa aldrig blive et Redskab i Statsmagtens Haand”.



Co-careering
Men først så vi fremad. Til finske Jaana Kettunens, University of Jyväskylä, aktuelle ph.d. studium om sociale medier og vejledning, Understanding the use of social media in guidance and counselling. Hun har interviewet 16 karriere- og studievejledere fra Danmark og Finland om deres brug af sociale medier i vejledningen, og resultaterne præsenterede hun for os.

Ifølge Jaana bliver sociale medier brugt og forstået af vejlederne som enten:

  • Et nyttigt redskab til information eller
  • Et medium for en-til-en kommunikation mellem en vejleder og en vejledte eller
  • En interaktiv arbejdsplatform, hvor både en-til-en og grupper kan mødes, fx hvis de har samme problemstillinger, og vejlederen er facilitator. Eller
  • Et sted, der muliggør interaktion for vejledte med egne netværk (fx venner, familiemedlemmer) OG med vejlederen. Vejlederen har en deltagende og engagerende rolle. Nøgleord her er co-careering, frit oversat til noget i retning af fælles eller medskabende karrierekonstruktion. 



Og nej, det var ikke en diskussion om Facebook eller ej. Det handlede om, hvad sociale medier muliggør, nemlig interaktion i netværk. Jaanas pointe var, at vejledtes (og måske også vejleders?) netværk var en del af vejledningen. 
 

Men familie, venner og netværk har vel i lang tid - hvis ikke altid - haft betydning for fx karrierevalg?
 

Men en ting er den vejledte, noget andet er, hvilken opfattelse vejlederen har af vejledning på de sociale medier? Ifølge Jaana føler mange vejledere sig på ganske sikker grund, når det handler om deres eget private brug af sociale medier. Når det kommer til den professionelle brug, er de straks mere famlende. Men de vejledere, der var mest begejstrede for sociale medier i vejledningen, var faktisk dem, der arbejdede afprøvende, mente Jaana. Den opfordring er hermed givet videre.



Malerelever skal bevæge sig hurtigt
Og frisører skal gå op i deres (feminine) udseende, mens mekanikerlærlinge skal tage armbøjninger og helst virke uinteresserede i skolen. I hvert fald hvis de gerne vil have en læreplads. Det var sat på spidsen, men det var ikke desto mindre nogle af ph.d. ved Aarhus Universitet Louise Hvitveds pointer, i hendes oplæg ”Elev-attituder på erhvervsuddannelserne”.

For det at kunne honorere de fagspecifikke krav, er ifølge Louise noget af det, der afgør, om elever opnår en elevplads. En for faget rigtig attitude kan kompensere for mindre gode karakterer - det modsatte er ikke tilfældet. 

Og det åbner for vejledningsetiske spørgsmål. For kan - og skal - man eksplicit fortælle eleverne om disse forventninger om en bestemt attitude? Kan man tillade sig det - kan man tillade sig at lade være? Reproducerer man fordomme ved at gentage dem, eller kaster man lys over vigtig viden for eleven?

Spændende vejledningsetiske spørgsmål og spændende tilgang i en diskussion om politisk fokus på karakterer.



Tak for denne gang, Peter
Mette Marie Callesen, chefredaktør på Vejlederforum, var slet ikke på den officielle dagsorden. Men hun fik nu lov til at afbryde programmet og en overrasket Peter Plant for at holde en kort, hjertevarm hyldesttale til koryfæet. Det helt nye trykte nummer af Vejlederforum Magasinet, med temaerne ”De Uartige” og ”Overlevelse”, er nemlig dedikeret til Peter. Fordi han selv blev smidt ud af skolen og alligevel endte som lektor og professor. Og fordi han altid har kæmpet for vejledningens overlevelse i både fede og magre år.


 

Fire hurtige forskere
Fire forskere fik nu hver 10 hurtige minutter til at fortælle om deres aktuelle forskningsfelter, planer og projekter. Vi fik følgende smagsprøver:

Career Management Skills
Lektor Rie Thomsen, tidligere lektor ved Aarhus Universitet, DPU og nu på SDU, fortalte om Career Management Skills, som hun har arbejdet med i en nordisk kontekst for NVL. Vi har valgt at oversætte den engelsk titel til karrierekompetencer, fortalte Rie.
 

Det er vigtigt at understrege, at karrierelæring og -kompetence ikke skal forstås som en individualisering af karriereovervejelser, fortsatte Rie, der selv har udgivet flere bøger om netop vejledning i grupper og fællesskaber.

Vi skal træffe valg hele livet
Randi Skovhus, lektor og vejleder på VIA University College i Aarhus, og Ph. d. studerende ved Aarhus Universitet, fortsatte i karrierelæringssporet. Vi skal alle blive ved med at træffe valg livet igennem, justere, træffe nye valg. Mange unge har snævert fokus på det valg, der tidsmæssigt er tættest på. Men grundlaget for valget, det at træffe valg, er så centralt. Og det handler karrierelæring om, mente Randi.



At vende blikket mod sig selv
Helle Merete Nordentoft, lektor på DPU, har taget initiativ til et netværk for forskere, der arbejder med vejledning landet over og lagde kraftigt op til, at næste års konference kan foregå i selvsamme netværk.

Helles egen aktuelle forskning handler om, hvordan man kan bruge videooptagelser til at analysere egen vejledningspraksis.

Hun gav os et eksempel. En vejleder mente, at han brugte systemisk vejledning, hvor bl.a. pauser ses som en „forstyrrelse“, der leder vejledte til refleksion. Han oplevede så sin egen vejledning på video. Og kunne konstatere, at den eneste, der blev „forstyrret“ af pausen var ham selv. Det førte til ændring af praksis.



At vende blikket mod sig selv kan have afgørende betydning for praksis, var Helles budskab.  

Alle ønsker at lære
Der er ingen, der ikke ønsker at lære. Det er et af resultaterne fra adjunkt på DPU Kristina Mariager-Andersons forskning. Men de ønsker ikke nødvendigvis at lære i skoleregi.
 

Kristina interesserer sig for motivation, fx i forbindelse med unge voksnes fastholdelse i uddannelse eller ufaglærte / kortuddannedes kompetenceforløb. Motivation for at lære. Hvad motiverer folk til uddannelse? Hvad motiverer dem i deres liv? Hvilke indre eller ydre forhold gør, at man ønsker at uddanne sig? Hvilken form for motivation bygger vores uddannelsessystem på? Og hvad betyder det for vejledningen?
 

Herefter var der fri leg til at tale med forskerne inden dagens finale. Peter Plants afskedsforelæsning.  


 
Der er guf i ethvert menneske
Afskedsforelæsningen var en rejse gennem tanker fra store vejledningsforskere ud fra et frigørende blik. Med Peters underfundige stil var vi aldrig helt sikre på, hvornår det var Peter, der talte, og hvornår det var andres tanker, han formidlede. Men på vejen mødte vi fx Vance Peavys socio-dynamiske vejledning, Linda Gottfredson, der taler om, hvordan vi begrænser os selv, og Rie Thomsens vejledning i fællesskaber og grupper (se evt. mere under inspiration).
 

Peter var selv drop-out eller kick-out, fortalte han.



Og derfor har han et særligt blik for mennesker, der ikke danser den lige vej. For, som han sagde, der er guf i dem allesammen. Et menneskesyn, man måske godt lige kan tåle at blive mindet om, også i en aktuel (uddannelses)politisk kontekst.
 

Og lige præcis at blande sig i politiske diskussioner – det har Peter aldrig afholdt sig fra. Vejledning må aldrig blive et redskab i statsmagens hånd, som han citerede uddannelseskommissionen fra 1946 for. Vi må ikke bøje os som vejledere, opfordrede ildsjælen, der måske nok havde sin sidste optræden på denne scene i denne kontekst, men som heldigvis har planer om flere glansnumre på andre scener, fx i Norge, hvor et professorat allerede er i gang.
 


 

Konferencen gav et indtryk af en vejledning i bevægelse. Vi fik frisket vejledningshistorien op, blev mindet om begejstringen for faget, gerningen og den potentielle frigørelse, og vi blev endda ajourført med noget så nutidigt som vejledning i sociale medier. 
 

 

Inspiration


 

Tidsskriftsnr.:
Publiceringsdato:
27-11-2015
Kommentarer
Kommentarlink:
Kommenter link:

Ophavsret


© Schultz Information

Se vilkår og betingelser

kommentarvisning:
Om forfatteren:
Faktatitel:
Fakta:
Artikeltitel:
Relaterede artikler:
Nyhedtitel:
Nyhedslinks:
Litteraturtitel:
Litteraturlink:
Linktitel:
Schultz  Annexstræde 5  2500 Valby  T: 7228 2826  E: kundeservice@schultz.dk
Indstillinger for cookie-samtykke